Súpis úhrad za určené obdobie

Súpis úhrad slúži na výpis úhrad došlých faktúr podľa nami zvolených kritérií. Táto zostava je značne variabilná a poskytuje nám široký priestor na to, aby sme si ju urobili podľa vlastných predstáv. Po zvolení tejto voľby sa na obrazovke objaví naskledujúce okno:


Postupne vyplňujeme nasledujúce informácie:
- Obdobie úhrad:
Tu vyplníme časové obdobie, za ktoré chceme výpis.
- Základné triedenie údajov:
Pozostáva z dvoch častí:
1. Nastavenie filtra:
- Označenie: Ak túto položku necháme prázdnu, vypíšu sa všetky položky. V prípade, že tu zadáme nejaké znaky, budú sa vypisovať len položky, ktorých označenie začína danou skupinou znakov.
Napr.: Máme faktúry číslované následovne 99P1, 99P2, 99P3, 99O1, 99O2, 98P1.
Ak do označenia dáme znaky 99 program bude brať do úvahy položky 99P1, 99P2, 99P3, 99O1, 99O2.
Ak do označenia dáme znaky 99P program bude brať do úvahy položky 99P1, 99P2, 99P3.
- Účet dod.: Môžme chcieť výpis len pre istý účet dodávateľa. Podobne ako v predošlom prípade môžeme tu zadať aj časť účtu.
Napr. Ak zadáme účet 321100, program berie do úvahy položky s účtom 321100.
Ak zadáme iba znaky 3211, program bude brať do úvahy položky s účtom 321100, 321110,321120, 321190 atď. v závislosti od toho, aké účty máme nastavené v účtovnej osnove.
- Dodávateľ: Ak nevyplníme nič berieme do úvahy všetkých dodávateľov. Môžme však vybrať len jedného, v tomto prípade potom berieme do úvahy údaje len za daného dodávateľa.
- Stredisko: Podobne môžeme zadať len číslo strediska, za ktoré chceme údaje.
- Zakázka: Tak isto ako pri označení, môžeme tu zadať len skupinu znakov, pre ktorú sa majú vypísať údaje.
- Mena uhr.: Ak chceme len údaje v jednej mene, túto určíme v tejto položko.
- Oblasť záujmu: Ide o údaj v Adresári. Ak ho zadáme, potom sa vypíšu úhrady iba tých dodávateľov, ktorí majú nami zadnú hodnotu aj v Adresári.
- Oblasť podnikania: Ide tiež o údaj v Adresári. Ak ho zadáme, potom sa vypíšu úhrady iba tých dodávateľov, ktorí majú nami zadnú hodnotu aj v Adresári.
2. Výber základného triedenia
Určuje rozdelenie faktúr uhradených v určenom období do základných skupín - ide o prvotné rozdelenie údajov. ( Napríklad klasické saldo konto podľa kódov dodávateľov je rozdelené na základné skupiny podľa účtov - každý účet v ňom je samostane sledovaný a vyhodnocovaný ) Máme možnosť si vybrať z uvedených druhov triedenia :
- Označenie faktúry: po tejto voľbe sa úhrady zoradia podľa čísla faktúry. Je to jediná voľba, o ktorej sa nedá povedať že by výrazne delila vypisované údaje.
- Účet dodávateľa - DAL: Rozdelí súpis uhrádzaných faktúr do skupín podľa účtu dodávateľa.
- Kód dodávateľa : Rozdelí súpis úhrad do skupín podľa dodávateľov. Takto máme prehľadné informácie o realizovaných úhradách jednotlivých dodávateľov. Sú zotriedené abecedne čím je zabezpečená rýchla orientácia vo výpise.
- Dátum zúčtovania úhrady: Úhrady sú sumarizované postupne za každý deň z určeného obdobia. Takto vidíme vývoj realizovaných úhrad.
- Hospodárske stredisko: Výpis s takýmto triedením zlúči úhrady jedného strediska dohromady. Takto potom môžeme poskytnúť vedúcim jednotlivých stredísk súpis úhrad dodávateľských faktúr účtovaných na ich stredisko.
- Zákazka: Touto voľbou sa zlúčia úhrady faktúr do skupín podľa zákazok, aby tak za ne zodpovední pracovníci mali prehľad o vykonaných úhradách.
- Mena úhrady: Týmto súpisom sa dozvieme, aký objem úhrad bolo realizovaný v jednotlivých menách
- Doklad úhrady: Úhrady za jeden doklad sú zlúčené a tak si môžeme napríklad odkontrolovať zaevidovanie zúčtovaných úhrad na správnych faktúrach, či správnym dodávateľom.

- Medzisúčty za zmenou základného triedenia:
V predchádzajúcom kroku sme určili základné rozdelenie údajov o vykonaných úhradách za sledované obdobie. Teraz musíme určiť, či chceme za každou určenou skupinou aj celkový súčet úhrad v nej uvedených , t.j. či chceme medzisúčet.

- Doplnkový kľúč triedenia:
Niekedy potrebujeme určiť aj zotriedenie v rámci jednej skupiny. Napríklad saldo konto má hlavné triedenie podľa účtu dodávateľa. Bolo by veľmi neprehľadné, ak by sme si ho nezotriedili v rámci jedného účtu aj podľa kódu dodávateľa alebo čísla faktúry. Preto v tejto časti programu vieme určiť ešte jedno triedenie v rámci hlavných skupín údajov. Ponuka na triedenie v skupine je rovnaká ako pre hlavné rozdelenie údajov :
- Žiadny doplnkový kľúč: Vyberieme si ho vtedy, ak základné rozdelenie úhrad nám postačuje na orientáciu vo výpise.
- Označenie faktúry: V rámci základnej skupiny údajov je výpis zotriedený ešte podľa čísla faktúry.
- Účet dodávateľa - DAL: V rámci základnej skupiny údajov je výpis zotriedený podľa účtu dodávateľa.
- Kód dodávateľa :
- Dátum zúčtovania úhrady:
- Hospodárske stredisko:
- Zákazka:
- Mena úhrady:
- Doklad úhrady:

- Medzisúčty aj za doplnkový kľúč triedenia:
Ak sme v rámci hlavnej skupiny údajov určili ďalšie triedenie, máme takisto možnosť v tejto časti programu rozhodnúť, či chceme za vybraným doplnkovým triedením v rámci hlavnej skupiny súčet úhrad, t.j. medzisúčet.

- Rozsah údajov v zostave:
Program nám dáva dve možnosti : Všetky údaje, alebo Iba medzisúčty. Pri prvej voľbe sa výpíšu všetky faktúry uhrádzané v hore zadanom období. Druhá možnosť sa dá nazvať aj rekapituláciou, lebo sa vypisujú iba celkové hodnoty za hlavné triedenie a triedenie v rámci nich.

Príklad nastavenia:


Ak sme korektne zadali všetky údaje môžeme generovať zostavu. V prípade, že sme v niektorom kroku určili zlé kritérium môžeme sa vrátiť k nastaveniu. Program si pamätá posledné nastavenie, takže opravíme len to, čo sme určili chybne.