Klasický výpis
V prípade klasického výpisu máme možnosť si dať vypísať saldo konto dodávateľov podľa týchto kritérií:
- Podľa kódov dodávateľov v rámci sledovaných účtov :
Základná zostava s maximom informácií. Je to výpis saldokonta, v ktorom sú faktúry rozdelené do skupín
podľa účtov na strane DAL, pričom faktúry s rovnakým kódom sú združené. Za každého dodávateľa sa zobrazia záväzky po lehote splatnosti a do lehoty splatnosti.
- Podľa čísla faktúr:
Táto zostava poskytuje informácie o saldokonte za určené obdobie podľa čísla faktúr. Výpis je skrátenou podobou základnej zostavy, kde faktúry sú rozdelené len podľa účtov, nie podľa dodávateľov a zotriedené vzostupne podľa čísel faktúr.
- Podľa variabilného symbolu:
Táto zostava je podobná ako predchádzajúca, len kritériom pre triedenie je variabilný symbol faktúry.
- Zoznam faktúr, ktoré sa majú uhradiť v stanovenom období:
Táto zostava poskytuje informácie o faktúrach, ktoré sa majú uhradiť v určenom období. Slúži na prehľad očakávaných finančných výdavkov.
- Saldo s rozdelením na DPH a zdanitelné plnenie:
Táto zostava je podobná ako zostava Podľa DIČA/RGD, len v tomto prípade sa každá faktúra rozpíše aj
podľa zdaniteľného plnenia a sumy DPH. Slúži napríklad ako podklad pri navrhovaní zápočtu. Tvorba tejto zostavy trvá dlhšie ako klasické saldo, nakoľko program musí okrem evidencie Došlých faktúr,
pracovať aj s Evidenciou DPH.
- Kontrola penalizácie oneskorených platieb:
Po obdržaní penalizačnej faktúry od dodávateľa za oneskorné platby si vieme v tejto časti programu overiť jej oprávnenosť a výšku penalizácie.
- Celkové pasívne saldo jednotlivých dodávateľov:
Táto zostava nie je sumarizovaná podľa účtov, ale podľa dodávateľov. Takto sa v zostave dostanú všetky doklady jedného dodávateľa pod seba. A ich sumarizáciou dostaneme celkový záväzok voči dodávateľovi bez ohľadu na charakter a účet záväzku. V tomto výpise sa napríklad dostanú k sebe záväzky od jedného dodávateľa z bežnej činnosti, záväzok ktorý prešiel na neho od iného dodávateľa, napr. odkúpená pohľadávka, aj záväzok za poskytnutý finančný preddavok.
Ďaľšou voľbou sú rýchle rekapitulácie:
Rekapitulácie sú skrátenou formou predchádzajúcich zostav saldo konta so sumárnymi údajmi pri jednotlivých dodávateľoch. Program ponúka tieto výpisy :
- Klasický sumár - saldo dodávateľov s rozdelením posplatnosti:
Záväzok každého dodávateľa je redelený na záväzok v lehote splatnosti a záväzok po lehote splatnosti. Záväzok po lehote splatnosti je rozpísaný podľa dľžky prekročenia dátumu splatnosti na skupiny do : 10, 20, 30, 60 a 90 dní po lehote splatnosti. Posledný stlpec obsahuje sumu záväzkov prekračujúcu hranicu 90 dní.
- Saldo došlých faktúr a iné záväzky:
Každý dodávateľ je tu uvedený iba raz kde v prvej časti je vyčíslený náš záväzok za došlé faktúry. Tento záväzok je ďalej ešte rozdelený na hodnoty do lehoty a po lehote splatnosti. V druhej časti je uvedený celkový stav iných záväzkov ako sú došlé faktúry. V tretej časti je uvedený celkový stav záväzkov k určenému dodávateľovi, ktorý je súčtom predchádzajúcich dvoch údajov.
- Rozdelenie salda na základ a hodnotu DPH:
Saldo je rozpísané po jednotlivých účtoch, kde celkový záväzok každého dodávateľa je rozdelený na základ a hodnotu
DPH.
- Možná penalizácia od dodávateľa za oneskorené platby:
Saldo je rozpísané po jednotlivých účtoch, kde k celkovému záväzku každého dodávateľa je pripísaná hodnota možnej penalizácie za zatiaľ neuhradené záväzky.
- Celkový stav ( aktív aj pasív ) klientov:
Každý klient je tu uvedený iba raz kde v prvej časti je vyčíslený náš záväzok s rozdelením na došlé faktúry a iné záväzky. V druhej časti sú uvedené naše pohľadávky voči klientovi s rozdelením na vyšlé faktúry a iné pohľadávky. V tretia časť vyčísľuje celkový stav voči klientovi, ktorý je rozdielom aktív a pasív.
Ďaľšie voľby určujú kritéria pre tlač saldokonta:
Pre lepší prehľad v zostave saldo konta sa používa zvýraznenie dokladov po lehote splatnosti zvyraznenou tlačou, tzv. tučným písmom. Program však umožňuje viac ako len sledovanie záväzkov do lehoty a po lehote splatnosti.
Príklad:
Zoberme si doklad, ktorý sme zaevidovali a máme desať dní na to aby sme ho uhradili podľa dohody s dodávateľom, ktorý nám dal desaťdňovú splatnosť. Počas výpisov saldo konta je táto faktúra vypisovaná obyčajným písmom, je v
"zóne kľudu". Po desiatich dňoch je však vypísaná tučne a my zistíme, že sme ju aj napriek naplneniu dátumu splatnosti neuhradili a môžme mať zbytočné nepríjemnosti.
Pre precízne sledovanie saldo konta nám program umožňuje nastavovať tzv. dobu predsplatnosti. Je to pevne stanovený počet dní pred splatnosťou faktúry, kedy program prejde z obyčajného písma na tzv. kurzívu. Ide o šikmé písmená, ktoré dostatočne nápadne indikujú, že táto faktúra sa dostala do
"zóny úhrady". To nám umožní v predstihu sa zaujímať o jej úhradu, aby sme ju vykonali včas. Po uplynutí doby predsplatnosti sa faktúra dostáva do
"zóny problémov", t.j. vypisuje sa tučným písmom. Odoslaním platby bankovým príkazom v deň splatnosti sme učinili zadosť svojim povinnostiam voči dodávateľovi. Najskôr však až po niekoľkých dňoch sa realizácia platby objaví aj v účtovnej evidencii. Preto program umožňuje nastaviť aj tzv. posplatnosť faktúry. Ide o pevne stanovený počet dní po dobe splatnosti, počas ktorých je ešte stále neuhradená faktúra v
"zóne úhrady" a nevypisuje sa v saldo konte tučnými písmenami.
- Nastavenie doby posplatnosti:
tu máme možnosť nastaviť si počet dní po dobe splatnosti. Vo výpise saldo konta potom bude rozlíšené, ktoré faktúry nie sú uhradené po dobe splatnosti a ktoré nie sú uhradené ani v dobe posplatnosti
(doba posplatnosti = doba splatnosti + počet nastavených dní).
- Nastavenie doby predsplatnosti:
nastavenie počtu dní pred dobou splatnosti. Tak ako v predchádzajúcom prípade budeme upozornení zvlášť na faktúry, ktoré sú v období predsplatnosti a ktoré už po dobe splatnosti
(doba predsplatnosti = doba splatnosti - počet nastavených dní).
|