Klasický výpis

V prípade klasického výpisu máme možnosť si dať vypísať saldo konto dodávateľov podľa týchto kritérií:


- Podľa kódov dodávateľov v rámci sledovaných účtov :
Základná zostava s maximom informácií. Je to výpis saldokonta, v ktorom sú faktúry rozdelené do skupín podľa účtov na strane DAL, pričom faktúry s rovnakým kódom sú združené. Za každého dodávateľa sa zobrazia záväzky po lehote splatnosti a do lehoty splatnosti.

- Podľa čísla faktúr:
Táto zostava poskytuje informácie o saldokonte za určené obdobie podľa čísla faktúr. Výpis je skrátenou podobou základnej zostavy, kde faktúry sú rozdelené len podľa účtov, nie podľa dodávateľov a zotriedené vzostupne podľa čísel faktúr.

- Podľa variabilného symbolu:

Táto zostava je podobná ako predchádzajúca, len kritériom pre triedenie je variabilný symbol faktúry.

- Zoznam faktúr, ktoré sa majú uhradiť v stanovenom období:

Táto zostava poskytuje informácie o faktúrach, ktoré sa majú uhradiť v určenom období. Slúži na prehľad očakávaných finančných výdavkov.

- Saldo s rozdelením na DPH a zdanitelné plnenie:

Táto zostava je podobná ako zostava Podľa DIČA/RGD, len v tomto prípade sa každá faktúra rozpíše aj podľa zdaniteľného plnenia a sumy DPH. Slúži napríklad ako podklad pri navrhovaní zápočtu. Tvorba tejto zostavy trvá dlhšie ako klasické saldo, nakoľko program musí okrem evidencie Došlých faktúr, pracovať aj s Evidenciou DPH.

- Kontrola penalizácie oneskorených platieb:

Po obdržaní penalizačnej faktúry od dodávateľa za oneskorné platby si vieme v tejto časti programu overiť jej oprávnenosť a výšku penalizácie.

- Celkové pasívne saldo jednotlivých dodávateľov:

Táto zostava nie je sumarizovaná podľa účtov, ale podľa dodávateľov. Takto sa v zostave dostanú všetky doklady jedného dodávateľa pod seba. A ich sumarizáciou dostaneme celkový záväzok voči dodávateľovi bez ohľadu na charakter a účet záväzku. V tomto výpise sa napríklad dostanú k sebe záväzky od jedného dodávateľa z bežnej činnosti, záväzok ktorý prešiel na neho od iného dodávateľa, napr. odkúpená pohľadávka, aj záväzok za poskytnutý finančný preddavok.

Ďaľšou voľbou sú rýchle rekapitulácie:
Rekapitulácie sú skrátenou formou predchádzajúcich zostav saldo konta so sumárnymi údajmi pri jednotlivých dodávateľoch. Program ponúka tieto výpisy :

- Klasický sumár - saldo dodávateľov s rozdelením posplatnosti:

Záväzok každého dodávateľa je redelený na záväzok v lehote splatnosti a záväzok po lehote splatnosti. Záväzok po lehote splatnosti je rozpísaný podľa dľžky prekročenia dátumu splatnosti na skupiny do : 10, 20, 30, 60 a 90 dní po lehote splatnosti. Posledný stlpec obsahuje sumu záväzkov prekračujúcu hranicu 90 dní.

- Saldo došlých faktúr a iné záväzky:

Každý dodávateľ je tu uvedený iba raz kde v prvej časti je vyčíslený náš záväzok za došlé faktúry. Tento záväzok je ďalej ešte rozdelený na hodnoty do lehoty a po lehote splatnosti. V druhej časti je uvedený celkový stav iných záväzkov ako sú došlé faktúry. V tretej časti je uvedený celkový stav záväzkov k určenému dodávateľovi, ktorý je súčtom predchádzajúcich dvoch údajov.

- Rozdelenie salda na základ a hodnotu DPH:

Saldo je rozpísané po jednotlivých účtoch, kde celkový záväzok každého dodávateľa je rozdelený na základ a hodnotu DPH.

- Možná penalizácia od dodávateľa za oneskorené platby:

Saldo je rozpísané po jednotlivých účtoch, kde k celkovému záväzku každého dodávateľa je pripísaná hodnota možnej penalizácie za zatiaľ neuhradené záväzky.

- Celkový stav ( aktív aj pasív ) klientov:
Každý klient je tu uvedený iba raz kde v prvej časti je vyčíslený náš záväzok s rozdelením na došlé faktúry a iné záväzky. V druhej časti sú uvedené naše pohľadávky voči klientovi s rozdelením na vyšlé faktúry a iné pohľadávky. V tretia časť vyčísľuje celkový stav voči klientovi, ktorý je rozdielom aktív a pasív.


Ďaľšie voľby určujú kritéria pre tlač saldokonta:


Pre lepší prehľad v zostave saldo konta sa používa zvýraznenie dokladov po lehote splatnosti zvyraznenou tlačou, tzv. tučným písmom. Program však umožňuje viac ako len sledovanie záväzkov do lehoty a po lehote splatnosti.

Príklad:
Zoberme si doklad, ktorý sme zaevidovali a máme desať dní na to aby sme ho uhradili podľa dohody s dodávateľom, ktorý nám dal desaťdňovú splatnosť. Počas výpisov saldo konta je táto faktúra vypisovaná obyčajným písmom, je v "zóne kľudu". Po desiatich dňoch je však vypísaná tučne a my zistíme, že sme ju aj napriek naplneniu dátumu splatnosti neuhradili a môžme mať zbytočné nepríjemnosti.
Pre precízne sledovanie saldo konta nám program umožňuje nastavovať tzv. dobu predsplatnosti. Je to pevne stanovený počet dní pred splatnosťou faktúry, kedy program prejde z obyčajného písma na tzv. kurzívu. Ide o šikmé písmená, ktoré dostatočne nápadne indikujú, že táto faktúra sa dostala do "zóny úhrady". To nám umožní v predstihu sa zaujímať o jej úhradu, aby sme ju vykonali včas. Po uplynutí doby predsplatnosti sa faktúra dostáva do "zóny problémov", t.j. vypisuje sa tučným písmom. Odoslaním platby bankovým príkazom v deň splatnosti sme učinili zadosť svojim povinnostiam voči dodávateľovi. Najskôr však až po niekoľkých dňoch sa realizácia platby objaví aj v účtovnej evidencii. Preto program umožňuje nastaviť aj tzv. posplatnosť faktúry. Ide o pevne stanovený počet dní po dobe splatnosti, počas ktorých je ešte stále neuhradená faktúra v "zóne úhrady" a nevypisuje sa v saldo konte tučnými písmenami.

- Nastavenie doby posplatnosti:
tu máme možnosť nastaviť si počet dní po dobe splatnosti. Vo výpise saldo konta potom bude rozlíšené, ktoré faktúry nie sú uhradené po dobe splatnosti a ktoré nie sú uhradené ani v dobe posplatnosti
(doba posplatnosti = doba splatnosti + počet nastavených dní).

- Nastavenie doby predsplatnosti:
nastavenie počtu dní pred dobou splatnosti. Tak ako v predchádzajúcom prípade budeme upozornení zvlášť na faktúry, ktoré sú v období predsplatnosti a ktoré už po dobe splatnosti
(doba predsplatnosti = doba splatnosti - počet nastavených dní).