Výpis saldo konta
Saldo konto je stav záväzkov k určenému dátumu.
V tejto voľbe nás však program nežiada o dátum ku ktorému chceme zistiť stav našich záväzkov, ale zúčtovacie obdobie. V takomto prípade máme možnosť nielen klasické saldo konto ale aj obraty za určené obdobie, kde máme možnosť vidieť objem fakturácie a zároveň aj objem ich úhrad. Preto program automaticky ponúka ako prvý deň sledovaného obdobia dátum 01.01.1991 a tak navrhuje výpis saldo konta. Druhý dátum obdobia je dňom, ku ktorému potrebujeme vyrátať stav záväzkov.
Na základe zadaného obdobia program prehľadá všetky doklady v KNIHE DOŠLÝCH FAKTÚR ktoré boli v tomto období zúčtované alebo uhradené. Vyhodnotí každý doklad zvlášť a výsledok svojej kontroly zapíše do tzv.
Zoznamu záväzkov. Od zaúčtovanej hodnoty dokladu odráta realizované úhrady, prípadne dobropisy, ktorými bol ponižovaný záväzok. Vyráta tak zostatok záväzku uvedeného na kontrolovanom doklade od dodávateľa. Po vyhodnotení stavu záväzku sa program na základe našich požiadaviek rozhodne, či tento doklad zapíše do evidencie
Zoznam záväzkov:
- Ak záväzok ešte nie je splnený k určenému dňu, potom je okamžite zapísaný do
Zoznamu záväzkov.
- Ak kontrolovaný doklad bol v plnej výške vyrovnaný, t.j. spárovaný, potom ho program nemusí zapísať do
Zoznamu záväzkov. Záleží na našej požiadavke pred výpočtom saldo konta.
Do Zoznamu záväzkov zapisujeme nielen celkový stav záväzku ale aj priebeh jeho úhrady, resp. jeho poníženia dobropisom. Takto na konci kontroly všetkých dokladov v KNIHE DOŠLÝCH FAKTÚR máme v
Zozname záväzkov všetky neuhradené záväzky. Tieto doklady tvoriace stav záväzkov potom program vypíše v nami požadovanom usporiadaní. Záväzky sú sledovanie nielen v Slovenských korunách ale aj v zahraničnej mene. Pri každom medzisúčte program uvedie pri zahraničnej mene aj očakávaný kurzový rozdiel. Ten sa ráta vždy kurzom meny ku určenému dňu. Ak sa pre daný deň v kurzovom lístku nenachádza jeho hodnota, potom program počíta s kurzom prvým smerom dozadu.
Saldo konto má z hľadiska obsažnosti dva druhy zostáv :
1. Klasické saldo konto:
Je to podrobný súpis dokladov s medzisúčtami podľa vlastného výberu. Pri každom doklade sú tieto stľpce :
Číslo dokladu, Celková cena v Mene, Celková cena v SK,
Celková úhrada, Zostatok záväzku a Dátum splatnosti.
Ďalšie vypisované údaje závisia od výberu zostavy. Najčastejšie sú to údaje o priebehu úhrad, alebo dobropisovania, t.j. tieto stľpce :
Dátum úhrady, Doklad úhrady, Hodnota úhrady, resp. dobropisu. Ak prvotný záväzok bol ponižovaný dobropisom, potom jeho hodnotou je ponížená pôvodná
Celková cena v Mene aj Celková cena v SK. Doklady, ktoré nie sú uhradené do doby splatnosti na nich uvedenej sú vypisované tučným písmom.
2. Rekapitulácia:
Obsahuje iba súpis všetkých dodávateľov, ktorým sme k určenému dátumu ešte nevyrovnali všetky záväzky. Pri každom z nich je uvedený iba ich celkový stav bez podrobnejšieho rozpisu. Zostava je členená podľa účtu DAL, za ktorým sa nachádza medzisúčet jeho záväzkov. Táto sumárna zostava je potom podstane kratšia a slúži spravidla pre pracovníkov mimo učtárne na ich orientáciu v záväzkoch firmy.
Pred samotným výpočtom saldokonta musíme stále zadať isté údaje a odpovedať na isté otázky :
- Zadanie sledovaného obdobia:
Prvý dátum sledovaného obdobia by sme mali spravidla potvrdiť. Druhý deň v sledovanom období je deň, ku ktorému chceme zistiť stav našich záväzkov.
- Zadanie kódu dodávateľa a sledovaného účtu:
Saldo konto si môžeme dať vypísať za všetkých alebo iba za jediného konkrétneho dodávateľa. Ak neurčíme žiadneho, potom program vykoná výpočet záväzkov za všetkých dodávateľov. Druhým údajom ktorým vieme ovplyvniť rozsah vypisovaného saldo konta je zadanie pasívneho účtu, sledovaného v KNIHE DOŠLÝCH FAKTÚR. Ak ho nezadáme, potom sa vo výpise objavia všetky sledované účty.
- Určenie rozmedzia zostatku faktúry:
Niekedy nás zaujúmajú iba tie doklady, ktorých zostatok záväzku sa pohybuje v istom rozmedzí. Touto voľbou vieme výpis saldo konta obmedziť iba na stanovené rozmedzie. Ak potvrdíme nulové hodnoty, budú sa vypisovať všetky záväzky.
- Požiadavka rekapitulácie účtov:
Kladnou odpoveďou na túto otázku dostaneme na konci zostavy celkové zostatky záväzkov na jednotlivých účtoch.
- Požiadavka výpisu každého dodávateľa od novej strany:
Potrebujeme to vo výnimočných prípadoch.
- Požiadavka výpisu aj spárovaných dokladov:
Niekedy nás zaujímajú nielen zostatky záväzkov ale aj priebeh úhrad už vyrovnaných záväzkov. Zostava je v prípade kladnej odpovede výrazne rozsiahlejšia.
Po zodpovedaní poslednej otázky program začne s výpočtom záväzkov. Priebeh svojej práce zobrazuje na obrazovke, aby sme mali prehľad o objeme vykonanej práce. V prípade, že si uvedomíme nesprávne zadanie, môžeme začatý proces výpočtu saldo konta prerušiť a ukončiť stlačením klávesy ESC. Po dokončení výpočtu program prejde do druhej fázy, v ktorej zotriedi zistené údaje podľa našich požiadaviek a vypíše ich.
Zistené údaje ostávajú odpamätané a v prípade neskoršej požiadavky na výpočet saldo konta nám program oznámi posledne spracované obdobie a čas jeho výpočtu. Ak tieto údaje zodpovedajú našim požiadavkam, potom ich môžeme použiť bez opätovného vyrátavania saldo konta. Je to výhodné najmä pri výpise toho istého saldo konta podľa iného triedenia a pri roziahlom saldokonte, keď výpočet
Zoznamu záväzkov trvá dlhú dobu.
V PRÍPADE MULTILICENCIE, KEDY JE PROGRAMOM ÚČTOVANÝCH VIAC FIRIEM, JE PRI VÝPOČTE SALDO KONTA DÔLEŽITÉ PRE AKÚ FIRMU BOLO POSLEDNÉ SALDO KONTO RÁTANÉ. ABY SA NESTALO, ŽE PO PRECHODE NA INÚ FIRMU POUŽIJEME ÚDAJE SALDO KONTA STAREJ FIRMY.
Program sa nás opýta otázku:

|