Úvod do práce s počítačom

 

V tejto časti bude stručne popísaná klávesnica počítača  a práca s textami pre užívateľov, ktorí ešte na počítači  nepracovali.

Užívatelia, ktorým sú známe základy práce na počítači, odporúčame prejsť  na kapitolu Práca s "OKNOM".

 

Klávesy kurzora - šípky, klávesy PgUp, PgDn, Home (Pos1), End  (Ende):  Pomocou týchto kláves môžeme presúvať kurzor. Šípkami  pohybujeme kurzorom v smere, ktorý je na nich nakreslený. Klávesy  Home a End presúvajú kurzor na začiatok resp. koniec písaného  textu a napokon, ak je text viacstránkový (viac strán textu), po  jednotlivých stranách sa môžeme pohybovať stláčaním kláves PgUp,  PgDn (stránka späť, stránka vpred). Pozor - ak ide o klávesy  v numerickom bloku, ich význam závisí od prepínača NUM LOCK (NUM)  - viď ďalej!

Kurzor: Kurzor je blikajúca čiaročka alebo štvorček, ktorý určuje  miesto na obrazovke, kam sa bude písať text, ak začneme stláčať  nejaké klávesy. Môže byť aj neviditeľný, ak beží program, ktorý od nás nepožaduje žiadne vstupy a jeho viditeľnosť by pôsobila  rušivo.

Klávesa INSERT (Einfg):  Prepína kurzor z módu prepisovania do módu vsúvania znakov  a späť (funguje teda cyklicky - jedným stlačením zvolíme jeden  mód, druhým sa prepneme na druhý mód a tak dookola). Jednotlivé  módy sú indikované tvarom kurzora tak, že mód VSÚVANIA je  zapnutý, ak má kurzor tvar blikajúcej čiarky a mód PREPISOVANIA  je zapnutý, ak má kurzor tvar blikajúceho štvorčeka. Mód vsúvania  značí, že na miesto, kde je umiestnený kurzor sa budú znaky  postupne písané z klávesnice VSÚVAŤ pred znaky, ktoré stoja za  kurzorom. PREPISOVANIE je opakom módu vsúvania. Značí to, že  znaky sa budú písať na miesto, kde bliká kurzor, bez ohľadu na  to, čo je pod kurzorom (t.j. môžeme takto jednoducho prepísať  text, ktorý nám nevyhovuje).

Klávesa DELETE (Entf):  Vymaže znak, ktorý je nad kurzorom (na ktorom bliká kurzor)  a ostatné znaky vpravo (ak tam nejaké sú) od neho posunie vľavo  o jeden znak. Nemá žiadny súvis s klávesou INSERT, t.j. môžeme  mať zároveň zapnutý mód vsúvania a stlačiť klávesu DELETE.  Používa sa, ak chceme z nejakého textu vymazať nejakú postupnosť  znakov (slovo, vetu). Pravda, môžeme to spraviť aj tak, že si  prepneme kurzor na mód prepisovania a daný text prepíšeme  medzerami. Takýmto spôsobom nám však vznikne "diera" v texte, no  po stlačení klávesy DELETE sa ostatné znaky "prisunú" na miesto  predošlých znakov (vyskúšajte si to!).

Klávesa <- (backspace):  Význam tejto klávesy je zhodný s klávesou DELETE, s tým  rozdielom, že nemaže znak, na ktorom je kurzor, ale znak naľavo  od neho. Používa sa hlavne vtedy, ak mažeme znaky od konca riadku  práve písaného textu, napr. napísali sme 'TOTO' a chceli sme  napísať iba 'TO' opravíme to tak, že po napísaní "TOTO" stlačíme  dvakrát klávesu <-.

Klávesa SHIFT (Šípka nahor v hlavnej časti klávesnice):  Klávesa preradzovača, pri jej držaní a súčasnom stlačení sa  napíše druhý význam tejto klávesy (napr. číslice, pri klávese  označenej ako '1' sa napíše '!'), alebo ak na klávese je iba  jedna možnosť (písmená), napíše sa veľké písmeno (ak je prepnuté  písanie veľkých písmen - klávesa CAPS LOCK, v takomto prípade sa  napíše malé). Význam je v podstate zhodný s významom preradzovača  malých/veľkých písmen na písacom stroji.

Klávesa CAPS LOCK (šípka nadol v hlavnej časti klávesnice):  Klávesa, ktorej význam je zhodný s preradzovačom veľké-malé  písmená na písacom stroji. Funguje však tak, že po jej stlačení  sa NATRVALO, až do ďalšieho stlačenia, píšu buď veľké alebo malé  písmená (na rozdiel od klávesy SHIFT). Stav prepnutia býva  zvyčajne signalizovaný diódou LED na klávesnici. Ak svieti, píšu  sa veľké písmená, inak malé. Ak však klávesa má dva významy  (číslice), prepnutie prepínača CAPS LOCK ešte nestačí na  napísanie druhého významu klávesy, treba aj tak stlačiť a držať  pred napísaním takejto kombinácie klávesu SHIFT.

Klávesa NUM LOCK (NUM):  Ide o preradzovač významu numerickej klávesnice. Väčší význam  má iba na klávesnici XT (ktoré nemajú zvlášť blok kláves so  šípkami). Spôsobí prepnutie významu bloku numerickej klávesnice  na blok pohybu kurzora a naopak (cyklicky). Činnosť zvykne byť  signalizovaná LED diódou. Ak svieti, tak stlačením napr. klávesy  4 na NUMERICKEJ klávesnici sa napíše znak '4', v opačnom prípade  sa pohne kurzor vľavo. Na klávesnici AT nemá zmysel prepínať si  numerickú klávesnicu na kurzorovú, pretože máte ešte aj blok  pohybu kurzora. Jej použitím sa však na klávesnici AT stane to,  že blok numerickej klávesnice bude fungovať rovnako ako blok  pohybu kurzora. Je to zbytočné, ale je to dodržané kvôli  kompatibilite počítačov AT s počítačmi XT. Takto, ak vieme  používať numerickú klávesnicu, veľmi rýchlo vieme písať numerické  údaje.

Klávesa ENTER:  Vstup, resp. potvrdenie vstupu. Počítač nikdy nemôže vedieť,  kedy sme mu už napísali niečo, čo má vykonať. Na to sa používa  klávesa ENTER (vstup). Ak napíšeme aký text a chceme počítaču  povedať "Skončil som s písaním, text je už napísaný", tak po  dopísaní posledného znaku stlačíme klávesu ENTER. Táto klávesa sa  často používa aj na výber z nejakého menu - stláčaním šipiek si  zvolíme druh činnosti a s klávesou ENTER ju potom vyvoláme. Ak  zadávame viac riadkov nejakého textu, potom táto klávesa spôsobí  činnosť známu z písacích strojov - preskočí na začiatok nového  riadku. V takomto prípade sa vstup ukončuje inou klávesou (býva  to vopred naznačené). 

Klávesa ESC:  Klávesa ESCAPE - únik. Pri zadávaní údajov máme vždy možnosť  úniku - ak sme niečo chybne alebo nesprávne napísali, resp. sme  to vôbec nechceli napísať alebo zadať - t.j.ide o ukončenie  vstupu. Tak isto ukončuje činnosť modulov, programov atď. Má  vlastne opačný význam ako klávesa ENTER. Klávesa ENTER povie  počítaču : 'ÚDAJE SÚ V PORIADKU, MÔŽEŠ SI ICH PREVZIAŤ',  a klávesa ESC naopak povie : 'VŠETKO NASPÄŤ!'. Typický príklad je  napr. spustenie nejakej časti programu, napr. ADRESÁRA. Modul  spustíme jeho vybraním pomocou šipiek a potvrdením klávesou  ENTER, naspäť z neho vyskočíme a vrátime sa do pôvodného stavu  stlačením ESC.

Klávesa PRINT SCREEN (Druck):  Ak máme pripojenú a ZAPNUTÚ tlačiareň, pripravenú k tlači,  touto klávesou si môžme jednoducho vytlačiť to, čo je na  obrazovke priamo na tlačiareň. Ak však obrazovka obsahuje nejaké  grafické znaky (rámčeky, matematické symboly a pod.) a tlačiareň  má zle prepnuté prepínače (viď popis Vašej tlačiarne - DIP SWITCH  SETTINGS), nemusí to vôbec vyzerať ako na obrazovke (ak máte  tlačiareň a je zapnutá, skúste si to!). Táto klávesa vyvoláva  program v operačnom systéme a teda funguje aj bez spustenia nášho  programu.

Klávesa PAUSE:  V prípade rýchleho vypisovania veľkého množstva údajov na  obrazovku obrazovka "roluje" (t.j. znaky v najhornejšom riadku sa  vymažú, ostatné sa posunú o riadok vyššie a spodný riadok sa tým  uvoľní). Stlačením klávesy PAUSE sa výpis pozastaví až dovtedy,  kým nestlačíme klávesu SPACE (t.j. medzerník, veľká podlhovastá  klávesa významom totožná s takou istou na písacom stroji).  V našom programe však nemá reálne využitie, pretože sme vždy  dopredu oboznámení s tým, že sa viac údajov na obrazovku nevojde  a počítač nás vyzve, aby sme potvrdili, že údaje z obrazovky sme  už zaregistrovali a môžeme pokračovať ďalej. U klávesníc XT  nebýva ani osadená.

Funkčné klávesy F1, F2, ...:  Ich stlačením sa vykoná programátorom definovaná činnosť.  Pred spustením programu zvyčajne nemajú žiadny význam. Presnejší  popis ich funkcií je uvedený v ďalšom popise (viď Práca  s "OKNOM")