Úvod do práce s počítačom
V tejto časti bude stručne popísaná klávesnica počítača a práca s textami pre užívateľov, ktorí ešte na počítači nepracovali. Užívatelia, ktorým sú známe základy práce na počítači, odporúčame prejsť na kapitolu Práca s "OKNOM". Klávesy kurzora - šípky, klávesy PgUp, PgDn, Home (Pos1), End (Ende): Pomocou týchto kláves môžeme presúvať kurzor. Šípkami pohybujeme kurzorom v smere, ktorý je na nich nakreslený. Klávesy Home a End presúvajú kurzor na začiatok resp. koniec písaného textu a napokon, ak je text viacstránkový (viac strán textu), po jednotlivých stranách sa môžeme pohybovať stláčaním kláves PgUp, PgDn (stránka späť, stránka vpred). Pozor - ak ide o klávesy v numerickom bloku, ich význam závisí od prepínača NUM LOCK (NUM) - viď ďalej! Kurzor: Kurzor je blikajúca čiaročka alebo štvorček, ktorý určuje miesto na obrazovke, kam sa bude písať text, ak začneme stláčať nejaké klávesy. Môže byť aj neviditeľný, ak beží program, ktorý od nás nepožaduje žiadne vstupy a jeho viditeľnosť by pôsobila rušivo. Klávesa INSERT (Einfg): Prepína kurzor z módu prepisovania do módu vsúvania znakov a späť (funguje teda cyklicky - jedným stlačením zvolíme jeden mód, druhým sa prepneme na druhý mód a tak dookola). Jednotlivé módy sú indikované tvarom kurzora tak, že mód VSÚVANIA je zapnutý, ak má kurzor tvar blikajúcej čiarky a mód PREPISOVANIA je zapnutý, ak má kurzor tvar blikajúceho štvorčeka. Mód vsúvania značí, že na miesto, kde je umiestnený kurzor sa budú znaky postupne písané z klávesnice VSÚVAŤ pred znaky, ktoré stoja za kurzorom. PREPISOVANIE je opakom módu vsúvania. Značí to, že znaky sa budú písať na miesto, kde bliká kurzor, bez ohľadu na to, čo je pod kurzorom (t.j. môžeme takto jednoducho prepísať text, ktorý nám nevyhovuje). Klávesa DELETE (Entf): Vymaže znak, ktorý je nad kurzorom (na ktorom bliká kurzor) a ostatné znaky vpravo (ak tam nejaké sú) od neho posunie vľavo o jeden znak. Nemá žiadny súvis s klávesou INSERT, t.j. môžeme mať zároveň zapnutý mód vsúvania a stlačiť klávesu DELETE. Používa sa, ak chceme z nejakého textu vymazať nejakú postupnosť znakov (slovo, vetu). Pravda, môžeme to spraviť aj tak, že si prepneme kurzor na mód prepisovania a daný text prepíšeme medzerami. Takýmto spôsobom nám však vznikne "diera" v texte, no po stlačení klávesy DELETE sa ostatné znaky "prisunú" na miesto predošlých znakov (vyskúšajte si to!). Klávesa <- (backspace): Význam tejto klávesy je zhodný s klávesou DELETE, s tým rozdielom, že nemaže znak, na ktorom je kurzor, ale znak naľavo od neho. Používa sa hlavne vtedy, ak mažeme znaky od konca riadku práve písaného textu, napr. napísali sme 'TOTO' a chceli sme napísať iba 'TO' opravíme to tak, že po napísaní "TOTO" stlačíme dvakrát klávesu <-. Klávesa SHIFT (Šípka nahor v hlavnej časti klávesnice): Klávesa preradzovača, pri jej držaní a súčasnom stlačení sa napíše druhý význam tejto klávesy (napr. číslice, pri klávese označenej ako '1' sa napíše '!'), alebo ak na klávese je iba jedna možnosť (písmená), napíše sa veľké písmeno (ak je prepnuté písanie veľkých písmen - klávesa CAPS LOCK, v takomto prípade sa napíše malé). Význam je v podstate zhodný s významom preradzovača malých/veľkých písmen na písacom stroji. Klávesa CAPS LOCK (šípka nadol v hlavnej časti klávesnice): Klávesa, ktorej význam je zhodný s preradzovačom veľké-malé písmená na písacom stroji. Funguje však tak, že po jej stlačení sa NATRVALO, až do ďalšieho stlačenia, píšu buď veľké alebo malé písmená (na rozdiel od klávesy SHIFT). Stav prepnutia býva zvyčajne signalizovaný diódou LED na klávesnici. Ak svieti, píšu sa veľké písmená, inak malé. Ak však klávesa má dva významy (číslice), prepnutie prepínača CAPS LOCK ešte nestačí na napísanie druhého významu klávesy, treba aj tak stlačiť a držať pred napísaním takejto kombinácie klávesu SHIFT. Klávesa NUM LOCK (NUM): Ide o preradzovač významu numerickej klávesnice. Väčší význam má iba na klávesnici XT (ktoré nemajú zvlášť blok kláves so šípkami). Spôsobí prepnutie významu bloku numerickej klávesnice na blok pohybu kurzora a naopak (cyklicky). Činnosť zvykne byť signalizovaná LED diódou. Ak svieti, tak stlačením napr. klávesy 4 na NUMERICKEJ klávesnici sa napíše znak '4', v opačnom prípade sa pohne kurzor vľavo. Na klávesnici AT nemá zmysel prepínať si numerickú klávesnicu na kurzorovú, pretože máte ešte aj blok pohybu kurzora. Jej použitím sa však na klávesnici AT stane to, že blok numerickej klávesnice bude fungovať rovnako ako blok pohybu kurzora. Je to zbytočné, ale je to dodržané kvôli kompatibilite počítačov AT s počítačmi XT. Takto, ak vieme používať numerickú klávesnicu, veľmi rýchlo vieme písať numerické údaje. Klávesa ENTER: Vstup, resp. potvrdenie vstupu. Počítač nikdy nemôže vedieť, kedy sme mu už napísali niečo, čo má vykonať. Na to sa používa klávesa ENTER (vstup). Ak napíšeme aký text a chceme počítaču povedať "Skončil som s písaním, text je už napísaný", tak po dopísaní posledného znaku stlačíme klávesu ENTER. Táto klávesa sa často používa aj na výber z nejakého menu - stláčaním šipiek si zvolíme druh činnosti a s klávesou ENTER ju potom vyvoláme. Ak zadávame viac riadkov nejakého textu, potom táto klávesa spôsobí činnosť známu z písacích strojov - preskočí na začiatok nového riadku. V takomto prípade sa vstup ukončuje inou klávesou (býva to vopred naznačené). Klávesa ESC: Klávesa ESCAPE - únik. Pri zadávaní údajov máme vždy možnosť úniku - ak sme niečo chybne alebo nesprávne napísali, resp. sme to vôbec nechceli napísať alebo zadať - t.j.ide o ukončenie vstupu. Tak isto ukončuje činnosť modulov, programov atď. Má vlastne opačný význam ako klávesa ENTER. Klávesa ENTER povie počítaču : 'ÚDAJE SÚ V PORIADKU, MÔŽEŠ SI ICH PREVZIAŤ', a klávesa ESC naopak povie : 'VŠETKO NASPÄŤ!'. Typický príklad je napr. spustenie nejakej časti programu, napr. ADRESÁRA. Modul spustíme jeho vybraním pomocou šipiek a potvrdením klávesou ENTER, naspäť z neho vyskočíme a vrátime sa do pôvodného stavu stlačením ESC. Klávesa PRINT SCREEN (Druck): Ak máme pripojenú a ZAPNUTÚ tlačiareň, pripravenú k tlači, touto klávesou si môžme jednoducho vytlačiť to, čo je na obrazovke priamo na tlačiareň. Ak však obrazovka obsahuje nejaké grafické znaky (rámčeky, matematické symboly a pod.) a tlačiareň má zle prepnuté prepínače (viď popis Vašej tlačiarne - DIP SWITCH SETTINGS), nemusí to vôbec vyzerať ako na obrazovke (ak máte tlačiareň a je zapnutá, skúste si to!). Táto klávesa vyvoláva program v operačnom systéme a teda funguje aj bez spustenia nášho programu. Klávesa PAUSE: V prípade rýchleho vypisovania veľkého množstva údajov na obrazovku obrazovka "roluje" (t.j. znaky v najhornejšom riadku sa vymažú, ostatné sa posunú o riadok vyššie a spodný riadok sa tým uvoľní). Stlačením klávesy PAUSE sa výpis pozastaví až dovtedy, kým nestlačíme klávesu SPACE (t.j. medzerník, veľká podlhovastá klávesa významom totožná s takou istou na písacom stroji). V našom programe však nemá reálne využitie, pretože sme vždy dopredu oboznámení s tým, že sa viac údajov na obrazovku nevojde a počítač nás vyzve, aby sme potvrdili, že údaje z obrazovky sme už zaregistrovali a môžeme pokračovať ďalej. U klávesníc XT nebýva ani osadená. Funkčné klávesy F1, F2, ...: Ich stlačením sa vykoná programátorom definovaná činnosť. Pred spustením programu zvyčajne nemajú žiadny význam. Presnejší popis ich funkcií je uvedený v ďalšom popise (viď Práca s "OKNOM") |