Niekedy sa stane, že na doklade od dodávateľa je uvedený aj taký sortiment, ktorý vôbec nebol dodaný. My dodaný doklad zaevidujeme a zúčtujeme v plnom rozsahu a začneme reklamačné konanie voči dodávateľovi. Ak dodávateľ akceptuje našu reaklamáciu neúplnej dodávky, uvedenej na jeho pôvodnom doklade, potom nám vystaví dobropis. Ten
obsahuje dobropisované množstvo a cenu sortimentu. Jeho zúčtovaním ponížime pôvodne prijaté množstvo na
sklad.
Môže sa však stať, že dodávateľ nám dodal tovar v menej kvalitnom stave a uznáva našu reklamáciu tak, že nám dá na reklamovaný tovar zľavu.
V takom prípade sa nemení dodávané množstvo na sklade, ale je len ponížená celková obstarávacia cena prijatého
tovaru.
Stáva sa aj taký prípad, že dodávateľ nám dofaktúruje ďalšie obstarávacie náklady na pôvodne prijatý sortiment na sklad. Vtedy ide o opak dobropisu - ŤARCHOPIS.
Ďalšia možnosť, kedy sa dá táto časť programu dá využiť je, keď dodatočne dostaneme doklady o ďalších nákladoch súvisiacich s obstaraním už zaevidovaného príjmu. Je to napríklad vtedy, ak nám až po prijatí tovaru dôjde faktúra za jeho prepravu.
Všetky hore popísané prípady sa dajú riešiť touto časťou programu. Je len na nás, a na metodike zúčtovania, ako takéto prípady chceme účtovať.
Je na Vašom uvážení, či tieto metódy sú v súlade s Vašou metodikou účtovania.
Program pred zaevidovaním zadaného dobropisu poskytne protokol o jeho navrhovanom zúčtovaní. Až po odsúhlasení protokolu program dobropis zaeviduje - zaúčtuje.
Program vie riešiť dva základné druhy dobropisov :
1. Na dobropise je uvedená iba hodnota zľavy bez dobropisovaného množstva. Ide o sumu o ktorú máme ponížiť pôvodnú cenu obstarania výrobkov.
A. Jednoduchší a aj odporúčaný spôsob zaevidovania takéhoto dobropisu je jeho zúčtovanie na tzv.
rozpúšťací účet skladu. Ide o rovnaký syntetický účet skladu, len analytika je iná. Takto nezasahujeme do už zaevidovaných príjmov na sklad a nemeníme pôvodnú cenu obstarania. Poníženie ceny obstarania premietneme do poníženia nákladov z predaných výrobkov na konci každého obdobia na základe vyrátaného koeficientu. Takýto dobropis nemusíme riešiť v tejto časti programu, ale stačí ho zúčtovať na rozpúšťací účet skladu priamym zápisom do knihy došlých faktúr cez klávesu F5.
B. Zložitejší spôsob vydá sortiment ktorý ešte ostal z pôvodnej dodávky v pôvodných obstarávacích (skladových) cenách. Potom program automaticky rozráta všeobecnú zľavu, uvedenú na dobropise, na celý sortiment. Tú časť zľavy, ktorá pripadá na už vydaný (predaný) tovar program automaticky zúčtuje do nákladov (poníži ich). Výrobky, ktoré ešte ostali na sklade opäť príjme v skladových cenách ponížených o vyrátanú zľavu. Tento spôsob zaevidovania dobropisu sa používa hlavne vo veľkoskladoch.
2. Na dobropise je uvedené okrem hodnoty dobropisu aj množstvo, o ktoré sa má ponížiť pôvodná hodnota príjmu. Preto musíme určiť dobropisovaný sortiment v
Zozname evidovaných výrobkov spolu s dobropisovanou cenou ( ktorá nemusí byť rovná pôvodnej cene ) a dobropisovaným množstvom. Program reaguje na zadané hodnoty a počas prípravy protokolu o jeho zúčtovaní nás môže žiadať o ďalšie údaje potrebné pre jeho komplexné a správne zúčtovanie. Napríklad v prípade rozdielnych cien na pôvodnom doklade a dobropise chce od nás vedieť, či cenový rozdiel dáme na tzv.
rozpúšťací účet skladu, alebo upravíme pôvodné ceny obstarania priamo v skladovej evidencii.
U P O Z O R N E N I E :
PROGRAM UMOŽŇUJE RÔZNE APLIKÁCIE ZÚČTOVANIA DOKLADOV, TO ZNAMENÁ AJ DOBROPISU. JE VÝHRADNE NA UŽÍVATEĽOVI, ČI SA ROZHODNE REALIZOVAŤ PONÚKANÉ ZÚČTOVANIE DOBROPISU, ALEBO HO VYKONÁ SÁM POSTUPNÝMI ZÁPISMI DO PRÍSLUŠNÝCH EVIDENCIÍ.
Postup zaevidovania dobropisu :
1. Na obrazovke sa objaví nasledujúci výpis :
Nová príjemka k dobropisu - poradové číslo novej PRÍJEMKY. Dobropis spravidla spôsobuje zmeny v skladovej evidencii. Tieto treba sledovať, preto musia byť jednoznačne označené novým číslom PRÍJEMKY, ktorá bude patriť k zadávanému dobropisu došlej faktúry.
Nová faktúra - dobropis - číslo novej DOŠLEJ FAKTÚRY k tejto novej PRÍJEMKE. Obvykle má suma na faktúre zápornú hodnotu (ak to nie je ťarchopis). Táto faktúra sa zapíše do knihy faktúr a k nej sa uvedie číslo dobropisovanej (starej) faktúry. Pri výpise saldo konta sa bude uvádzať iba pôvodná faktúra a práve zadávaný dobropis ju bude ponižovať, resp. povyšovať, s informáciou o tom v kolónke Doklad úhrady kde bude uvedené číslo dobropisu a fakturovaná čiastka.
Variabilný symbol dobropisu - variabilný symbol dobropisu.
Dátum zúčtovania, Dátum doručenia, Dátum splatnosti - tieto tri dátumy sú zhodné s tými, ktoré sa zadávajú pri normálnej príjemke (pozri
Príjemky - Pridanie ).
Mena dobropisu - Mena, v ktorej je dobropis vystavený.
Hodnota dobropisu - obvykle záporná suma, o ktorú sa ponižuje cena tovaru (cena obstarania) na sklade.
DIČO dodávateľa - Daňové identifikačné číslo dodávateľa.
Stará - dobropisovaná faktúra - číslo starej už zaevidovanej došlej faktúry. Sortimentu, ktorý bol na ňu prijatý, budeme upravovať cenu obstarania.
Stará - dobropisovaná príjemka - číslo starej PRÍJEMKY, ktorú dobropisujeme. Je to zoznam sortimentu, ktorý bol uvedený na na pôvodnej došlej faktúre (uvedenej v predchádzajúcej položke) a ktorému teraz ideme upravovať cenu obstarania.
Zákazka - ak sledujeme tok tovaru podľa zákaziek už hneď na vstupe, tak tu uvedieme zákazku ku ktorej ÚČTOVNÝ DOKLAD patrí. Ak nesledujeme zákazky už hneď na vstupe, potom nezadávame nič.
2. Zadaním základných údajov pre správne zúčtovanie a zaevidovanie dobropisu príjmu na sklad sa dostaneme k zodpovedaniu nasledujúcej otázky :
Postup práce programu po výbere voľby IBA CENA :
1. Žiada od nás účet dodávateľa
2. Vyberie zo skladu sortiment prijímaný pôvodnou ( dobropisovanou ) príjemkou.
3. Vyráta priemernú cenu z celkovej hodnoty dobropisu na jednu mernú jednotku prijatého sortimentu.
4. Upraví pôvodnú cenu obstarania prijatého sortimentu o cenu vyrátanú v bode 2.
5. Ak už bolo z tovaru vydávané (predané), potom žiada o zadanie tzv. rozpúšťacieho účtu. Tento účet je len pomocný na zníženie nákladov z už predaného sortimentu. Program neúčtuje poníženie nákladov priamo cez účet dodávateľa. Najprv zúčtuje hodnotu zľavy už predaného sortimentu na rozpúšťací účet. Ďalšou účtovnou operáciou na tomto doklade však bude jeho okamžité rozpustenie do nákladov. Zadanie tohto účtu program požaduje pri výpise uvedenom na obrázku O.1.1.6A.
6. Umožní zúčtovanie DPH. Viď popis k obrázku O.1.1.6.B.
7. Vypíše protokol navrhovaného zúčtovania zadaného dobropisu.
8. Po odsúhlasení protokolu vykoná pripravené zúčtovanie.
Postup práce programu po výbere voľby AJ SORTIMENT :
Najprv dostaneme otázku :
Ak si vyberieme voľbu S PREDTÝM ZADANÝM SORTIMENTOM, potom sa do evidencie
Zoznam evidovaných výrobkov zapíšu hodnoty príjmu patriace k zadanej dobropisovanej (pôvodnej) príjemke. Takto sa vyhneme chybám určenia iného tovaru, ako bolo uvedené na dobropisovanej (pôvodnej) faktúre. Okrem
Zoznamu evidovaných výrobkov sa na obrazovke objaví v hornom rohu aj hodnota celej pôvodne zadanej PRÍJEMKY. Musíme prejsť celý pôvodne prijatý sortiment a každú prijímanú položku, ktorá nie je uvedná na zadávanom dobropise musíme vynulovať. Je vhodné v tomto prípade využiť službu
Značky so zadaným pohybom ponúkanú programom po stlačení kombinácie kláves CTRL + Insert (viď kapitolu
Pridanie). Značky ktoré sú dobropisované zadáme tak, ako je to uvedené na novej - dobropisujúcej faktúre. V hornom rohu obrazovky musí po oprave ostať dobropisovaná cena za tovar. Tento spôsob je vhodný vtedy, ak nie je potrebné nulovať veľa položiek pôvodného príjmu.
Ak si vyberieme voľbu SAMI ZADÁTE DOBROPIS. SORTIMENT, potom v Zozname evidovaných výrobkov
nebude zadaný žiaden pohyb z pôvodného príjmu, ale sami budeme zadávať dobropisovaný sortiment.
Na dobropisoch je často uvádzaná aj tzv. všeobecná zľava dodávky, ktorú môžeme, ale nemusíme rozrátavať na jednu mernú jednotku. O tom ako sa tento prípad bude účtovať musíme určiť pri nasledujúcom výpise :
Ak sa rozhodneme pre rozpúšťací účet, potom ho zadáme pri tomto výpise na obrazovku :
OBRÁZOK O.1.1.6.A
Dobropisovaná cena skladu zadaná v predchádzajúcom kroku sa odráta od celkovej hodnoty dobropisu. Vypočítaný rozdiel sa zúčtuje na práve zadaný rozpúšťací účet skladu. Tento budeme neskôr na konci každého obdobia rozpúšťať do nákladov (z predaných výrobkov) na základe vyrátaného koeficientu.
Ak sa rozhodneme upraviť cenu výrobkov, potom program pripraví prepočet cien po zľave a navrhne výdaj pôvodne prijatého sortimentu zo skladu a následný príjem s už upravenou ( poníženou) cenou obstarania. V prípade predaja časti sortimentu nás program bude taktiež žiadať o určenie rozpúšťacieho účtu skladu ( hore uvedeného ), aby mohol pomocou neho správne zúčtovať vypočítané poníženie nákladov z predaja.
Potom sa program spýta, či zadávaný ÚČTOVNÝ DOKLAD je aj daňovým dokladom. Ak je, potom zadáme jednotlivé skupiny a hodnoty DPH uvedené na faktúre pri nasledujúcom výpise na obrazovke :
OBRÁZOK O.1.1.6.B
Program nám ponúka zoznam daňových skupín, ktoré platia v období zúčtovania dobropisu. Po jej určení sa nás program spýta na to, či účtovaný daňový doklad sa môže zaradiť hneď do hlásenia DPH, alebo bude čakať na zaradenie do hlásenia DPH dovtedy, kým nebude v príslušnej hodnote finančne uhradený. Odpoveďou na túto otázku zároveň určíme účet zúčtovania hodnoty DPH.
Potom musíme určiť hodnotu zdaniteľného plnenia pre určenú skupinu DPH (lebo na jednom doklade môže byť aj viac daňových skupín). Na základe tejto informácie program ponúkne očakávanú hodnotu DPH, ktorú môžeme potvrdiť alebo zmeniť. Posledným údajom pri zadávaní DPH je IČO dodávateľa. Táto položka nie je povinnou, ale niektoré daňové úrady túto informáciu vítajú. Jej zadaním ukončíme zadávanie jednej daňovej skupiny uvedenej na dobropise. Ak doklad obsahuje viac daňových skupín, potom na nasledujúcu otázku odpovieme kladne a vrátime sa späť k zadávaniu ďalšej daňovej skupiny.
Po ukončení zadania DPH sa na obrazovke objaví PROTOKOL O ZÚČTOVANÍ DOBROPISU OD DODÁVATEĽA. Tento si dobre prezrieme a odpovieme na nasledujúcu otázku :
Ak nesúhlasíme, potom dáme zápornú odpoveď a zúčtovanie dobropisu vykonáme inými programom ponúkanými službami, alebo ho sami zúčtujeme priamo v účtovníctve.
Po kladnej odpovedi bude dobropis zúčtovaný tak, ako bolo uvedené na protokole.