Doúčtovanie DOKLADOV podieľajúcich sa na obstarávacích nákladoch

Ak sme v tejto štvrtej časti programu zadali ďalšie položky z dokladu, ktoré sa podieľajú na obstarávacích nákladoch prijímaného sortimentu (v kolónke protiúčtu sme uviedli účet prijímajúceho skladu - zľava, dopravné, a iné), tak sa nás program spýta na spôsob precenenia tovaru. Program to žiada nasledujúcim spôsobom :


Určíme spôsob prepočtu, a program podľa toho rozpočíta úpravu cien jednotlivých značiek. Program o tom, ako navrhuje úpravu cien, pripraví protokol. My si ho musíme prezrieť a rozhodnúť, či ponúkaná úprava cien nám vyhovuje, alebo to skúsime s druhou alternatívou prepočtu. Ak nám vyhovuje, môžeme si ho vytlačiť (hlavne v začiatkoch práce s týmto programom) aby sme sa ubezpečili, že program pracuje správne. O tom, či nám úprava vyhovuje, máme možnosť povedať pri tomto výpise :


Po odsúhlasení týchto úprav základných cien, vyplývajúcich z ďalších položiek uvedených na doklade od dodávateľa prejdeme na poslednú časť zadávania príjmu na sklad : Doúčtovanie ďalších ÚČTOVNÝCH DOKLADOV podieľajúcich sa na obstarávacích nákladoch prijímaného sortimentu.
Takýmito dokladmi môžu byť ďalšie došlé faktúry za dopravné, JCD-čka, či pokladničné doklady za iné služby súvisiace s obstaraním práve prijímaného sortimentu. Postupne ich zadáme. Po každom zadaní takéhoto dokladu (ďalšej ceny obstarania) nám program vždy ponúkne výber spôsobu prepočtu nového povýšenia obstarávacej ceny. Po návrhu a odsúhlasení povýšenia cien prejdeme na ďalší doklad s obstarávacími nákladmi pre práve prijímaný tovar. Pritom každý doklad je náležite zaevidovaný nielen v účtovníctve a sklade, ale aj ostatných súvisiacich agendách. Hore popísaný postup nápočtu ďalších obstarávacích nákladov prijímaného tovaru si ešte raz zhrňme v týchto bodoch:

1. Ak máme ďalšie náklady súvisiace s obstaraním tovaru, potom na nasledujúcu otázku odpovieme kladne.


2. Po kladnej odpovedi nasleduje zadanie údajov o obstarávacích nákladoch :


Ak je zadávaný doklad aj daňovým dokladom, potom odpovieme kladne na vypísanú otázku :


Po zápornej odpovedi sa dostaneme k 3. bodu tohoto postupu, inak dostaneme ponuku určenia o akú daňovú skupinu a pôvod dodávky ide na práve zadávanom daňovom doklade. Určenie prebieha pri tomto výpise :


Program nám ponúka zoznam daňových skupín, ktoré platia v období zúčtovania príjmu na sklad. Po jej určení sa nás program spýta na to, či účtovaný daňový doklad sa môže zaradiť hneď do hlásenia DPH, alebo bude čakať (ako je to napríklad v prípade došlej faktúry) na zaradenie do hlásenia DPH dovtedy, kým nebude v príslušnej hodnote finančne uhradený. Odpoveďou na túto otázku zároveň určíme účet zúčtovania hodnoty DPH.
Potom musíme určiť hodnotu zdaniteľného plnenia pre určenú skupinu DPH (lebo na jednom doklade môže byť aj viac daňových skupín). Na základe tejto informácie program ponúkne očakávanú hodnotu DPH, ktorú môžeme potvrdiť alebo zmeniť. Posledným údajom pri zadávaní DPH je IČO dodávateľa. Táto položka nie je povinnou, ale niektoré daňové úrady túto informáciu vítajú. Jej zadaním ukončíme zadávanie jednej daňovej skupiny uvedenej na doklade. Ak doklad obsahuje viac daňových skupín, potom na nasledujúcu otázku "Chcete zúčtovať ďalšiu hodnotu DPH ?" odpovieme kladne a vrátime sa späť k zadávaniu ďalšej daňovej skupiny. Inak prejdeme na 3. bod tohoto postupu.

3. Nasleduje prepočet cien prijímaných výrobkov - ich povýšenie o cenu uvedenú na práve zadávanom doklade. Postup je rovnaký ako sme popísali hore, pri položkách na doklade od dodávateľa, ktoré obsahovali ďalšie náklady na obstaranie tovaru. T.j. rozhodneme o spôsobe prepočtu obstarávacích nákladov (podľa kusov, či ceny) a potvrdíme alebo zamietneme prepočet. Po vykonaní prepočtu cien sa vrátime späť k 1. bodu.

Postupnosť týchto troch bodov opakujeme dovtedy, kým nezadáme všetky doklady obsahujúce obstarávacie náklady pre práve prijímaný tovar.

JE NEVYHNUTNÉ, ABY SME PO VYKONANÍ PRÍJMU DALI EŠTE VYPÍSAŤ LIKVIDAČNÝ LIST, TZV. KOŠIEĽKU. TAKTO SA MÔŽEME UBEZPEČIŤ O SPRÁVNOM ZADANÍ DOKLADOV PATRIACICH K ZADÁVANÉMU PRÍJMU A ZÁROVEŇ UČINÍME ZADOSŤ AJ ZÁKONU O ÚČTOVNÍCTVE. K TOMU SLÚŽI VOĽBA Rozpis určenej príjemky.

Program pri rozpise príjemky (likvidačného listu faktúry - košielky) vyhľadáva v Denníku účtov zápisy začínajúce skupinou znakov "1/", "DF" alebo iba číslo dokladu uvedené v položke "Faktúra". Preto keď pri dodatočnom doúčtovaní položiek faktúry zachováme pri zadávaní túto štruktúru číslovania dokladov, program je schopný pri opätovnom rozpise príjemky (likvidačného listu faktúry - košielky) vytlačiť korektne všetky účtovné operácie príslušnej faktúry.