Inventúra
Pred zadávaním vykonanej inventúry nesmieme zabudnúť urobiť zálohu údajov, pretože po dodatočnom zistení chýb v zadaní inventúry by sme mohli mať problémy s obnovou súborov. Pred každou inventúrou si najprv dáme vypísať zoznam všetkých evidovaných výrobkov, v ktorom budú uvedené ich aktuálne stavy na sklade. Tieto potom porovnáme so skutočnosťou a rozdiely zapisujeme do tejto zostavy. Po vykonaní celej inventúry začneme zadávať zistené rozdiely. Zadávame len rozdielne stavy výrobkov, pretože program nám automaticky ponúka aktuálny stav vypísaný v predchádzajúcej zostave (ZA PODMIENKY, ŽE SME V OBOCH PRÍPADOCH ZADALI ROVNAKÝ DÁTUM INVENTÚRY). Po skončení zadávania sa nás program pýta, či chceme REALIZOVAŤ, alebo len VYPÍSAŤ zostavu. Ak zvolíme výpis zostavy, potom dostaneme zoznam výrobkov, ktorých inventúrny stav nesúhlasí s evidovaným stavom na sklade. Pri každom takomto výrobku je uvedený rozdiel v množstve aj cene. Na konci zostavy je uvedený EKONOMICKÝ DOPAD INVENTÚRY, t.j. celkové vyčíslenie rozdielov medzi skutočným stavom zásob a evidenčným stavom v sklade.
OPORÚČAME NAJPRV LEN VYTLAČIŤ ZOSTAVU S EKONOMICKÝM DOPADOM ABY SME ZISTILI, ČI ROZDIELY NEMOHLI VZNIKNÚŤ LEN ZÁMENOU ZNAČIEK. V TAKOM PRÍPADE EŠTE BUDEME POTREBOVAŤ OPRAVIŤ PRÁVE ZADÁVANÝ INVENTÚRNY STAV ZÁSOB. ĎALEJ BY SME SA MALI PRESVEDČIŤ O TOM, ČI SME ZADALI SPRÁVNE ÚDAJE. PRETO PO PRVOM ZADÁVANÍ INVENTÚRNYCH STAVOV NEVOĽME DRUHÚ MOŽNOSŤ - REALIZÁCIU INVENTÚRY.
Po kontrole výpisov spustíme ďalšiu časť programu - oprava pripravenej inventúry s možnosťou realizácie. Tu program vyberie predchádzajúce zadávanie inventúry a my máme možnosť ešte opraviť chyby, prípadne bez opráv ukončíme zadávanie. Opäť máme možnosť výberu, či chceme REALIZOVAŤ, alebo len VYPÍSAŤ inventúru. Je na nás, či po opravách zadávania sa ešte chceme ubezpečiť o správnosti zadaných údajov, alebo zadanú inventúru budeme realizovať.
REALIZÁCIA ZADANEJ INVENTÚRY ZNAMENÁ IBA JEJ VYKONANIE V SKLADOVEJ EVIDENCII. PO REALIZÁCII INVENTÚRY MUSÍME EŠTE JEJ EKONOMICKÝ DOPAD SAMI ZÚČTOVAŤ. INAK BY NÁM KONTROLNÉ PROGRAMY HLÁSILI ROZPOR MEDZI ÚČTOVNÍCTVOM A SKLADOVOU EVIDENCIOU.
Ak chceme vykonávať inventúru skladu a vyberieme si z menu možnosť "Inventúra", tak sa pred nami otvorí okno s ďalšími piatimi možnosťami :
Najvhodnejší postup vykonania inventúry:
Najprv si necháme vypísať Zoznam výrobkov pre inventúru. Potom musíme priamo v sklade spočítať všetky výrobky, a ich stavy zapísať do tohto zoznamu.
Ak sme zistili, že skutočný stav nejakého výrobku sa líši od evidovaného, tak ho zapíšeme v
Zadávaní inventúrnych stavov. Tu si môžme dať vypísať zostavu rozdielov na sklade s ekonomickým vyčíslením inventúry. Potom môžme zistené rozdiely prekontrolovať v sklade aj v evidencii. K tomu nám tiež dobre poslúži voľba oprava pripravenej inventúry s možnosťou realizácie. Ak sa nájdu nejaké chybne zadané inventúrne stavy, tak tieto môžeme opraviť v tejto voľbe. Po ubezpečení, že inventúra je správne zadaná ju zrealizujeme. Na základe jej ekonomického dopadu ju zaúčtujeme do účtovníctva.
PO ZADANÍ INVENTÚRY DO POČÍTAČA A PO JEJ VYPÍSANÍ A PREKONTROLOVANÍ NEVYBERAJTE EŠTE RAZ VOĽBU Zadávanie inventúrnych stavov s možnosťou realizácie !!! TOUTO VOĽBOU SI PREMAŽETE UŽ ZADANÚ INVENTÚRU. PROGRAM V TEJTO ČASTI ZAČÍNA S INVENTÚRNYM STAVOM ROVNÝM STAVU ZÁSOB NA SKLADE. POTOM SA UŽ NEDÁ VRÁTIŤ SPÄŤ ZADANÝ STAV INVENTÚRY.
|