Výpis saldo konta

Saldo konto má z hľadiska obsažnosti dva druhy zostáv :
1. Klasické saldo konto:
Je to podrobný súpis dokladov s medzisúčtami podľa vlastného výberu. Pri každom doklade sú tieto stľpce : Číslo dokladu, Celková cena v Mene, Celková cena v SK, Celková úhrada, Zostatok záväzku a Dátum splatnosti.
Ďalšie vypisované údaje závisia od výberu zostavy. Najčastejšie sú to údaje o priebehu úhrad, alebo dobropisovania, t.j. tieto stľpce : Dátum úhrady, Doklad úhrady, Hodnota úhrady, resp. dobropisu. Ak prvotný záväzok bol ponižovaný dobropisom, potom jeho hodnotou je ponížená pôvodná Celková cena v Mene aj Celková cena v SK. Doklady, ktoré nie sú uhradené do doby splatnosti na nich uvedenej sú vypisované tučným písmom.
2. Rekapitulácia:
Obsahuje iba súpis všetkých dodávateľov, ktorým sme k určenému dátumu ešte nevyrovnali všetky záväzky. Pri každom z nich je uvedený iba ich celkový stav bez podrobnejšieho rozpisu. Zostava je členená podľa účtu MÁ DAŤ, za ktorým sa nachádza medzisúčet jeho záväzkov. Táto sumárna zostava je potom podstane kratšia a slúži spravidla pre pracovníkov mimo učtárne na ich orientáciu v záväzkoch firmy.
Pred samotným výpočtom saldokonta musíme stále zadať isté údaje a odpovedať na isté otázky :
- Zadanie sledovaného obdobia:
Prvý dátum sledovaného obdobia by sme mali spravidla potvrdiť. Druhý deň v sledovanom období je deň, ku ktorému chceme zistiť stav našich záväzkov.
- Zadanie kódu dodávateľa a sledovaného účtu:
Saldo konto si môžeme dať vypísať za všetkých alebo iba za jediného konkrétneho dodávateľa. Ak neurčíme žiadneho, potom program vykoná výpočet záväzkov za všetkých dodávateľov. Druhým údajom ktorým vieme ovplyvniť rozsah vypisovaného saldo konta je zadanie pasívneho účtu, sledovaného v KNIHE VYŠLÝCH FAKTÚR. Ak ho nezadáme, potom sa vo výpise objavia všetky sledované účty.
- Určenie rozmedzia zostatku faktúry:
Niekedy nás zaujúmajú iba tie doklady, ktorých zostatok záväzku sa pohybuje v istom rozmedzí. Touto voľbou vieme výpis saldo konta obmedziť iba na stanovené rozmedzie. Ak potvrdíme nulové hodnoty, budú sa vypisovať všetky záväzky.
- Požiadavka rekapitulácie účtov:
Kladnou odpoveďou na túto otázku dostaneme na konci zostavy celkové zostatky záväzkov na jednotlivých účtoch.
- Požiadavka výpisu každého dodávateľa od novej strany:
Potrebujeme to vo výnimočných prípadoch.
- Požiadavka výpisu aj spárovaných dokladov:
Niekedy nás zaujímajú nielen zostatky záväzkov ale aj priebeh úhrad už vyrovnaných záväzkov. Zostava je v prípade kladnej odpovede výrazne rozsiahlejšia.

Po zodpovedaní poslednej otázky program začne s výpočtom záväzkov. Priebeh svojej práce zobrazuje na obrazovke, aby sme mali prehľad o objeme vykonanej práce. V prípade, že si uvedomíme nesprávne zadanie, môžeme začatý proces výpočtu saldo konta prerušiť a ukončiť stlačením klávesy ESC. Po dokončení výpočtu program prejde do druhej fázy, v ktorej zotriedi zistené údaje podľa našich požiadaviek a vypíše ich.
Zistené údaje ostávajú odpamätané a v prípade neskoršej požiadavky na výpočet saldo konta nám program oznámi posledne spracované obdobie a čas jeho výpočtu. Ak tieto údaje zodpovedajú našim požiadavkam, potom ich môžeme použiť bez opätovného vyrátavania saldo konta. Je to výhodné najmä pri výpise toho istého saldo konta podľa iného triedenia a pri roziahlom saldokonte, keď výpočet Zoznamu pohľadávok trvá dlhú dobu.

V PRÍPADE MULTILICENCIE, KEDY JE PROGRAMOM ÚČTOVANÝCH VIAC FIRIEM, JE PRI VÝPOČTE SALDO KONTA DÔLEŽITÉ PRE AKÚ FIRMU BOLO POSLEDNÉ SALDO KONTO RÁTANÉ. ABY SA NESTALO, ŽE PO PRECHODE NA INÚ FIRMU POUŽIJEME ÚDAJE SALDO KONTA STAREJ FIRMY.

V tejto voľbe máme možnosť si dať vypísať saldo konto odberateľov podľa týchto kritérií


- Podľa DIČA/RGO:
Základná zostava s maximom informácií. Je to výpis saldokonta, v ktorom sú faktúry rozdelené podľa účtov na strane MÁ DAŤ, pričom faktúry s rovnakým IČOM sú združené. Za každého dodávateľa sa zobrazia záväzky po lehote splatnosti a do lehoty splatnosti.
Na konci zostavy je záverečná sumarizácia, ktorá podáva zhustene informácie o všetkých dodávateľoch.
Po stlačení voľby musíme ešte zadať časové obdobie v ktorom chceme výpis, ďalej IČO dodávateľa, účet DAL, odpovieme či chceme informáciu o úhrade v mene, výpis aj spárovaných faktúr a či má byť každý dodávateľ na samostatnej strane. Na konci odpovieme na otázku, či chceme celú zostavu, alebo len záverečnú rekapituláciu.

- Podľa čísla faktúr:
Táto zostava poskytuje informácie o saldokonte za určené obdobie podľa čísla faktúr. Výpis je skrátenou podobou základnej zostavy, kde faktúry sú rozdelené len podľa účtov, nie podľa dodávateľov a zotriedené vzostupne podľa čísel faktúr.
Po stlačení voľby musíme ešte zadať časové obdobie v ktorom chceme výpis, účet DAL, odpovieme či chceme výpis aj spárovaných faktúr.

- Zoznam faktúr, ktoré sa majú uhradiť v stanovenom období:
Táto zostava poskytuje informácie o faktúrach, ktoré sa majú uhradiť a poskytuje sumárne informácie.
Po stlačení voľby musíme ešte zadať časové obdobie v ktorom chceme výpis, ďalej IČO dodávateľa, účet MÁ DAŤ, odpovieme či chceme informáciu o úhrade v mene, výpis aj spárovaných faktúr a či má byť každý dodávateľ na samostatnej strane. Na konci odpovieme na otázku, či chceme celú zostavu, alebo len záverečnú rekapituláciu.

- Penalizácia oneskorených platieb:
Táto voľba slúži na vyčíslenie penalizačných úhrad pre odberateľov, ktorý nám načas neplatia. Určuje sa úrok, ktorým penalizujeme nezaplatenú čiastku a program vypočíta celkové penále. Ak dávame odberateľom iný úrok potom je vhodné vypisovať penalizáciu za každého odberateľa samostatne.
Po stlačení voľby musíme ešte zadať časové obdobie v ktorom chceme výpis, ďalej IČO dodávateľa, účet MÁ DAŤ, zvolíme percento úroku z omeškania, následne či chceme podrobný rozpis penalizácie, odpovieme či chceme informáciu o úhrade v mene, výpis aj spárovaných faktúr a či má byť každý dodávateľ na samostatnej strane.

- Saldo s rozdelením na DPH a zdanitelné plnenie:
Táto zostava je podobná ako zostava Podľa DIČA/RGO, len v tomto prípade sa každá faktúra rozpíše aj podľa zdaniteľného plnenia a sumy DPH.


Ďaľšou voľbou sú rýchle rekapitulácie:
Rekapitulácie sú skrátenou formou predchádzajúcich zostav saldo konta so sumárnymi údajmi pri jednotlivých dodávateľoch. Program ponúka tieto výpisy :
- Klasický sumár - saldo odberateľov s rozdelením posplatnosti:
Pohľadávka každého odberateľa je redelená na pohľadávku v lehote splatnosti a pohľadávku po lehote splatnosti. Pohľadávka po lehote splatnosti je rozpísaná podľa dľžky prekročenia dátumu splatnosti na skupiny do : 10, 20, 30, 60 a 90 dní po lehote splatnosti. Posledný stlpec obsahuje sumu Pohľadávok prekračujúcu hranicu 90 dní.
- Saldo vyšlých faktúr a iné pohľadávky:
Každý odberateľ je tu uvedený iba raz kde v prvej časti je vyčíslený naša pohľadávka za vyšlé faktúry. Táto pohľadávka je ďalej ešte rozdelená na hodnoty do lehoty a po lehote splatnosti. V druhej časti je uvedený celkový stav iných pohľadávok ako sú vyšlé faktúry. V tretej časti je uvedený celkový stav pohľadávok k určenému odberateľovi, ktorý je súčtom predchádzajúcich dvoch údajov.
- Rozdelenie salda na základ a hodnotu DPH:
Saldo je rozpísané po jednotlivých účtoch, kde celková pohľadávka každého odberateľa je rozdelená na základ a hodnotu DPH.

- Možná penalizácia za oneskorené platby odberateľov:
Saldo je rozpísané po jednotlivých účtoch, kde k celkovej pohľadávke každého odberateľa je pripísaná hodnota možnej penalizácie za zatiaľ neuhradené pohľadávky. Pri tejto voľbe je ešte nutné zadať percento úroku z omeškania, pre ktoré chceme kalkulovať

- Celkový stav ( aktív aj pasív ) klientov:
Každý klient je tu uvedený iba raz kde v prvej časti je vyčíslený náš záväzok s rozdelením na došlé faktúry a iné záväzky. V druhej časti sú uvedené naše pohľadávky voči klientovi s rozdelením na vyšlé faktúry a iné pohľadávky. V tretia časť vyčísľuje celkový stav voči klientovi, ktorý je rozdielom aktív a pasív.


Ďaľšie voľby určujú kritéria pre tlač saldokonta:


Pre lepší prehľad v zostave saldo konta sa používa zvýraznenie dokladov po lehote splatnosti zvyraznenou tlačou, tzv. tučným písmom. Program však umožňuje viac ako len sledovanie pohľadávok do lehoty a po lehote splatnosti.
Príklad:
Zoberme si doklad, ktorý sme zaevidovali a máme desať dní na to aby sme ho uhradili podľa dohody s dodávateľom, ktorý nám dal desaťdňovú splatnosť. Počas výpisov saldo konta je táto faktúra vypisovaná obyčajným písmom, je v "zóne kľudu". Po desiatich dňoch je však vypísaná tučne a my zistíme, že sme ju aj napriek naplneniu dátumu splatnosti neuhradili a môžme mať zbytočné nepríjemnosti.
Pre precízne sledovanie saldo konta nám program umožňuje nastavovať tzv. dobu predsplatnosti. Je to pevne stanovený počet dní pred splatnosťou faktúry, kedy program prejde z obyčajného písma na tzv. kurzívu. Ide o šikmé písmená, ktoré dostatočne nápadne indikujú, že táto faktúra sa dostala do "zóny úhrady". To nám umožní v predstihu sa zaujímať o jej úhradu, aby sme ju vykonali včas. Po uplynutí doby predsplatnosti sa faktúra dostáva do "zóny problémov", t.j. vypisuje sa tučným písmom. Odoslaním platby bankovým príkazom v deň splatnosti sme učinili zadosť svojim povinnostiam voči dodávateľovi. Najskôr však až po niekoľkých dňoch sa realizácia platby objaví aj v účtovnej evidencii. Preto program umožňuje nastaviť aj tzv. posplatnosť faktúry. Ide o pevne stanovený počet dní po dobe splatnosti, počas ktorých je ešte stále neuhradená faktúra v "zóne úhrady" a nevypisuje sa v saldo konte tučnými písmenami.

- Nastavenie doby posplatnosti:
tu máme možnosť nastaviť si počet dní po dobe splatnosti. Vo výpise saldo konta potom bude rozlíšené, ktoré faktúry nie sú uhradené po dobe splatnosti a ktoré nie sú uhradené ani v dobe posplatnosti
(doba posplatnosti = doba splatnosti + počet nastavených dní).

- Nastavenie doby predsplatnosti:
nastavenie počtu dní pred dobou splatnosti. Tak ako v predchádzajúcom prípade budeme upozornení zvlášť na faktúry, ktoré sú v období predsplatnosti a ktoré už po dobe splatnosti
(doba predsplatnosti = doba splatnosti - počet nastavených dní).