Výpis saldo konta

Saldo konto je stav záväzkov k určenému dátumu.
V tejto voľbe nás však program nežiada o dátum ku ktorému chceme zistiť stav našich záväzkov, ale zúčtovacie obdobie. V takomto prípade máme možnosť nielen klasické saldo konto ale aj obraty za určené obdobie, kde máme možnosť vidieť objem fakturácie a zároveň aj objem ich úhrad. Preto program automaticky ponúka ako prvý deň sledovaného obdobia dátum 01.01.1991 a tak navrhuje výpis saldo konta. Druhý dátum obdobia je dňom, ku ktorému potrebujeme vyrátať stav záväzkov.
Na základe zadaného obdobia program prehľadá všetky doklady v KNIHE DOŠLÝCH FAKTÚR ktoré boli v tomto období zúčtované alebo uhradené. Vyhodnotí každý doklad zvlášť a výsledok svojej kontroly zapíše do tzv. Zoznamu záväzkov. Od zaúčtovanej hodnoty dokladu odráta realizované úhrady, prípadne dobropisy, ktorými bol ponižovaný záväzok. Vyráta tak zostatok záväzku uvedeného na kontrolovanom doklade od dodávateľa. Po vyhodnotení stavu záväzku sa program na základe našich požiadaviek rozhodne, či tento doklad zapíše do evidencie Zoznam záväzkov:

- Ak záväzok ešte nie je splnený k určenému dňu, potom je okamžite zapísaný do Zoznamu záväzkov.
- Ak kontrolovaný doklad bol v plnej výške vyrovnaný, t.j. spárovaný, potom ho program nemusí zapísať do Zoznamu záväzkov. Záleží na našej požiadavke pred výpočtom saldo konta.

Do Zoznamu záväzkov zapisujeme nielen celkový stav záväzku ale aj priebeh jeho úhrady, resp. jeho poníženia dobropisom. Takto na konci kontroly všetkých dokladov v KNIHE DOŠLÝCH FAKTÚR máme v Zozname záväzkov všetky neuhradené záväzky. Tieto doklady tvoriace stav záväzkov potom program vypíše v nami požadovanom usporiadaní. Záväzky sú sledovanie nielen v Slovenských korunách ale aj v zahraničnej mene. Pri každom medzisúčte program uvedie pri zahraničnej mene aj očakávaný kurzový rozdiel. Ten sa ráta vždy kurzom meny ku určenému dňu. Ak sa pre daný deň v kurzovom lístku nenachádza jeho hodnota, potom program počíta s kurzom prvým smerom dozadu.

Saldo konto má z hľadiska obsažnosti dva druhy zostáv :
1. Klasické saldo konto:
Je to podrobný súpis dokladov s medzisúčtami podľa vlastného výberu. Pri každom doklade sú tieto stľpce : Číslo dokladu, Celková cena v Mene, Celková cena v SK, Celková úhrada, Zostatok záväzku a Dátum splatnosti.
Ďalšie vypisované údaje závisia od výberu zostavy. Najčastejšie sú to údaje o priebehu úhrad, alebo dobropisovania, t.j. tieto stľpce : Dátum úhrady, Doklad úhrady, Hodnota úhrady, resp. dobropisu. Ak prvotný záväzok bol ponižovaný dobropisom, potom jeho hodnotou je ponížená pôvodná Celková cena v Mene aj Celková cena v SK. Doklady, ktoré nie sú uhradené do doby splatnosti na nich uvedenej sú vypisované tučným písmom.
2. Rekapitulácia:
Obsahuje iba súpis všetkých dodávateľov, ktorým sme k určenému dátumu ešte nevyrovnali všetky záväzky. Pri každom z nich je uvedený iba ich celkový stav bez podrobnejšieho rozpisu. Zostava je členená podľa účtu DAL, za ktorým sa nachádza medzisúčet jeho záväzkov. Táto sumárna zostava je potom podstane kratšia a slúži spravidla pre pracovníkov mimo učtárne na ich orientáciu v záväzkoch firmy.

Pred samotným výpočtom saldokonta musíme stále zadať isté údaje a odpovedať na isté otázky :
- Zadanie sledovaného obdobia:
Prvý dátum sledovaného obdobia by sme mali spravidla potvrdiť. Druhý deň v sledovanom období je deň, ku ktorému chceme zistiť stav našich záväzkov.
- Zadanie kódu dodávateľa a sledovaného účtu:
Saldo konto si môžeme dať vypísať za všetkých alebo iba za jediného konkrétneho dodávateľa. Ak neurčíme žiadneho, potom program vykoná výpočet záväzkov za všetkých dodávateľov. Druhým údajom ktorým vieme ovplyvniť rozsah vypisovaného saldo konta je zadanie pasívneho účtu, sledovaného v KNIHE DOŠLÝCH FAKTÚR. Ak ho nezadáme, potom sa vo výpise objavia všetky sledované účty.
- Určenie rozmedzia zostatku faktúry:
Niekedy nás zaujúmajú iba tie doklady, ktorých zostatok záväzku sa pohybuje v istom rozmedzí. Touto voľbou vieme výpis saldo konta obmedziť iba na stanovené rozmedzie. Ak potvrdíme nulové hodnoty, budú sa vypisovať všetky záväzky.
- Požiadavka rekapitulácie účtov:
Kladnou odpoveďou na túto otázku dostaneme na konci zostavy celkové zostatky záväzkov na jednotlivých účtoch.
- Požiadavka výpisu každého dodávateľa od novej strany:
Potrebujeme to vo výnimočných prípadoch.
- Požiadavka výpisu aj spárovaných dokladov:
Niekedy nás zaujímajú nielen zostatky záväzkov ale aj priebeh úhrad už vyrovnaných záväzkov. Zostava je v prípade kladnej odpovede výrazne rozsiahlejšia.

Po zodpovedaní poslednej otázky program začne s výpočtom záväzkov. Priebeh svojej práce zobrazuje na obrazovke, aby sme mali prehľad o objeme vykonanej práce. V prípade, že si uvedomíme nesprávne zadanie, môžeme začatý proces výpočtu saldo konta prerušiť a ukončiť stlačením klávesy ESC. Po dokončení výpočtu program prejde do druhej fázy, v ktorej zotriedi zistené údaje podľa našich požiadaviek a vypíše ich.
Zistené údaje ostávajú odpamätané a v prípade neskoršej požiadavky na výpočet saldo konta nám program oznámi posledne spracované obdobie a čas jeho výpočtu. Ak tieto údaje zodpovedajú našim požiadavkam, potom ich môžeme použiť bez opätovného vyrátavania saldo konta. Je to výhodné najmä pri výpise toho istého saldo konta podľa iného triedenia a pri roziahlom saldokonte, keď výpočet Zoznamu záväzkov trvá dlhú dobu.

V PRÍPADE MULTILICENCIE, KEDY JE PROGRAMOM ÚČTOVANÝCH VIAC FIRIEM, JE PRI VÝPOČTE SALDO KONTA DÔLEŽITÉ PRE AKÚ FIRMU BOLO POSLEDNÉ SALDO KONTO RÁTANÉ. ABY SA NESTALO, ŽE PO PRECHODE NA INÚ FIRMU POUŽIJEME ÚDAJE SALDO KONTA STAREJ FIRMY.

Máme možnosť si dať vypísať saldo konto dodávateľov podľa týchto kritérií:


- Podľa kódov dodávateľov v rámci sledovaných účtov :
Základná zostava s maximom informácií. Je to výpis saldokonta, v ktorom sú faktúry rozdelené do skupín podľa účtov na strane DAL, pričom faktúry s rovnakým kódom sú združené. Za každého dodávateľa sa zobrazia záväzky po lehote splatnosti a do lehoty splatnosti.
- Podľa čísla faktúr:
Táto zostava poskytuje informácie o saldokonte za určené obdobie podľa čísla faktúr. Výpis je skrátenou podobou základnej zostavy, kde faktúry sú rozdelené len podľa účtov, nie podľa dodávateľov a zotriedené vzostupne podľa čísel faktúr.
- Podľa variabilného symbolu:
Táto zostava je podobná ako predchádzajúca, len kritériom pre triedenie je variabilný symbol faktúry.
- Zoznam faktúr, ktoré sa majú uhradiť v stanovenom období:
Táto zostava poskytuje informácie o faktúrach, ktoré sa majú uhradiť v určenom období. Slúži na prehľad očakávaných finančných výdavkov.
- Saldo s rozdelením na DPH a zdanitelné plnenie:
Táto zostava je podobná ako zostava Podľa DIČA/RGD, len v tomto prípade sa každá faktúra rozpíše aj podľa zdaniteľného plnenia a sumy DPH. Slúži napríklad ako podklad pri navrhovaní zápočtu. Tvorba tejto zostavy trvá dlhšie ako klasické saldo, nakoľko program musí okrem evidencie Došlých faktúr, pracovať aj s Evidenciou DPH.
- Kontrola penalizácie oneskorených platieb:
Po obdržaní penalizačnej faktúry od dodávateľa za oneskorné platby si vieme v tejto časti programu overiť jej oprávnenosť a výšku penalizácie.
- Celkové pasívne saldo jednotlivých dodávateľov:
Táto zostava nie je sumarizovaná podľa účtov, ale podľa dodávateľov. Takto sa v zostave dostanú všetky doklady jedného dodávateľa pod seba. A ich sumarizáciou dostaneme celkový záväzok voči dodávateľovi bez ohľadu na charakter a účet záväzku. V tomto výpise sa napríklad dostanú k sebe záväzky od jedného dodávateľa z bežnej činnosti, záväzok ktorý prešiel na neho od iného dodávateľa, napr. odkúpená pohľadávka, aj záväzok za poskytnutý finančný preddavok.

Ďaľšou voľbou sú rýchle rekapitulácie:
Rekapitulácie sú skrátenou formou predchádzajúcich zostav saldo konta so sumárnymi údajmi pri jednotlivých dodávateľoch. Program ponúka tieto výpisy :
- Klasický sumár - saldo dodávateľov s rozdelením posplatnosti:
Záväzok každého dodávateľa je redelený na záväzok v lehote splatnosti a záväzok po lehote splatnosti. Záväzok po lehote splatnosti je rozpísaný podľa dľžky prekročenia dátumu splatnosti na skupiny do : 10, 20, 30, 60 a 90 dní po lehote splatnosti. Posledný stlpec obsahuje sumu záväzkov prekračujúcu hranicu 90 dní.
- Saldo došlých faktúr a iné záväzky:
Každý dodávateľ je tu uvedený iba raz kde v prvej časti je vyčíslený náš záväzok za došlé faktúry. Tento záväzok je ďalej ešte rozdelený na hodnoty do lehoty a po lehote splatnosti. V druhej časti je uvedený celkový stav iných záväzkov ako sú došlé faktúry. V tretej časti je uvedený celkový stav záväzkov k určenému dodávateľovi, ktorý je súčtom predchádzajúcich dvoch údajov.
- Rozdelenie salda na základ a hodnotu DPH:
Saldo je rozpísané po jednotlivých účtoch, kde celkový záväzok každého dodávateľa je rozdelený na základ a hodnotu DPH.
- Možná penalizácia od dodávateľa za oneskorené platby:
Saldo je rozpísané po jednotlivých účtoch, kde k celkovému záväzku každého dodávateľa je pripísaná hodnota možnej penalizácie za zatiaľ neuhradené záväzky.
- Celkový stav ( aktív aj pasív ) klientov:
Každý klient je tu uvedený iba raz kde v prvej časti je vyčíslený náš záväzok s rozdelením na došlé faktúry a iné záväzky. V druhej časti sú uvedené naše pohľadávky voči klientovi s rozdelením na vyšlé faktúry a iné pohľadávky. V tretia časť vyčísľuje celkový stav voči klientovi, ktorý je rozdielom aktív a pasív.

Ďaľšie voľby určujú kritéria pre tlač saldokonta:


Pre lepší prehľad v zostave saldo konta sa používa zvýraznenie dokladov po lehote splatnosti zvyraznenou tlačou, tzv. tučným písmom. Program však umožňuje viac ako len sledovanie záväzkov do lehoty a po lehote splatnosti.
Príklad:
Zoberme si doklad, ktorý sme zaevidovali a máme desať dní na to aby sme ho uhradili podľa dohody s dodávateľom, ktorý nám dal desaťdňovú splatnosť. Počas výpisov saldo konta je táto faktúra vypisovaná obyčajným písmom, je v "zóne kľudu". Po desiatich dňoch je však vypísaná tučne a my zistíme, že sme ju aj napriek naplneniu dátumu splatnosti neuhradili a môžme mať zbytočné nepríjemnosti.
Pre precízne sledovanie saldo konta nám program umožňuje nastavovať tzv. dobu predsplatnosti. Je to pevne stanovený počet dní pred splatnosťou faktúry, kedy program prejde z obyčajného písma na tzv. kurzívu. Ide o šikmé písmená, ktoré dostatočne nápadne indikujú, že táto faktúra sa dostala do "zóny úhrady". To nám umožní v predstihu sa zaujímať o jej úhradu, aby sme ju vykonali včas. Po uplynutí doby predsplatnosti sa faktúra dostáva do "zóny problémov", t.j. vypisuje sa tučným písmom. Odoslaním platby bankovým príkazom v deň splatnosti sme učinili zadosť svojim povinnostiam voči dodávateľovi. Najskôr však až po niekoľkých dňoch sa realizácia platby objaví aj v účtovnej evidencii. Preto program umožňuje nastaviť aj tzv. posplatnosť faktúry. Ide o pevne stanovený počet dní po dobe splatnosti, počas ktorých je ešte stále neuhradená faktúra v "zóne úhrady" a nevypisuje sa v saldo konte tučnými písmenami.

- Nastavenie doby posplatnosti:
tu máme možnosť nastaviť si počet dní po dobe splatnosti. Vo výpise saldo konta potom bude rozlíšené, ktoré faktúry nie sú uhradené po dobe splatnosti a ktoré nie sú uhradené ani v dobe posplatnosti
(doba posplatnosti = doba splatnosti + počet nastavených dní).

- Nastavenie doby predsplatnosti:
nastavenie počtu dní pred dobou splatnosti. Tak ako v predchádzajúcom prípade budeme upozornení zvlášť na faktúry, ktoré sú v období predsplatnosti a ktoré už po dobe splatnosti
(doba predsplatnosti = doba splatnosti - počet nastavených dní).