Nová faktúra

To je voľba na pridanie (zaevidovanie) novej faktúry. Ako položky faktúry uvádzame jednotlivé služby z "Číselníka druhov tržieb", pričom službou môže byť aj predaj tovaru, alebo materiálu. Po špecifikácií druhu našej dodávky určujeme fakturovanú cenu bez DPH, skupinu DPH a prepojenie do peňažného denníka. DPH sa neurčuje, ak nie sme platcami DPH ( je to nastavené v hlavnej konfigurácii ).

Postup zapísania faktúry je takýto : Po potvrdení voľby sa pred nami objaví formulár faktúry, ktorý budeme vypĺňať. V tomto formulári sú už vopred zapísané niektoré údaje o našej firme, ktoré sú nastavené vo všeobecnej konfigurácii. Sú to názov, adresa firmy, IČO a primárna banka. Tvar formuláru je nasledovný :
 


Najprv teda zadáme dátum faktúry a potom jej poradové číslo. Pritom program sám ponúka o jedno väčšie ako posledná faktúra. Toto číslo môžeme prepísať, ale program nepripustí, aby boli dve faktúry s rovnakým číslom. Ďalej k tomuto číslu musíme pridať skratku pracovníka, ktorý faktúru vystavuje. Táto skratka už musí byť zaevidovaná v "Číselníku osôb". Potom sa zapíše Kód - IČO odberateľa, a to si môžeme vybrať zo zoznamu dodávateľov a odberateľov stlačením klávesy F6. Ak odberateľ ešte nie je v "Adresári", tak ho môžeme pridať klávesou F5. Po zadaní kódu - IČO si program z "Adresára" sám vyberie potrebné údaje (názov, adresu, DIČO)a vypíše ich do kolóniek pre odberateľa. Potom skočí kurzor do poľa s názvom našej banky. Ak chceme, aby úhrada išla do inej banky ako je nastavená primárna, tak ju sem vpíšeme slovom. Potom zadáme číslo objednávky, dátum splatnosti a deň povinnosti fakturovať. Na záver sa dostávame k samotnému predmetu faktúry, teda určujeme druh služby alebo predaja, ktorý fakturujeme nášmu odberateľovi. Do kolónky vpíšeme názov služby, alebo si ju vyberieme klávesou F6 z "Číselníka druhov tržieb". Ak tam ešte nie je, opäť ju môžeme zadefinovať a pridať cez klávesu F5. Ak určíme službu, program vypíše prepojenie s peňažným denníkom a sadzbu DPH. Potom zapíšeme sumu za túto službu vrátane DPH. Program si z tejto sumy sám odpočíta DPH ( ak sme platcami DPH ) a priebežný stav ukáže v okienku na vrchu obrazovky.

Ak je k tejto službe určený aj výdaj zo skladu, tak dostaneme otázku, či chceme vydávať zo skladu. Potom (podobne ako pri predaji za hotovosť) máme možnosť si vybrať, z ktorého skladu budeme predávať. Ak ukončíme výber z jedného skladu, môžeme sa prepnúť do iného skladu a vybrať výrobky z neho. Pritom stále ide o tú istú faktúru. Takto nemusíme vystavovať osobitnú faktúru pre predaj z každého skladu.

Ak sme si teda vybrali sklad, z ktorého budeme predávať, tak potom už v zozname výrobkov určujeme predávaný sortiment. Nastavíme sa na jeden z predávaných výrobkov a stlačíme klávesu Enter. V stĺpci "Predajná cena" je posledná predajná cena výrobku, ktorá je vrátane DPH. Táto cena sa môže pri každom predaji potvrdzovať, alebo jej určenie môže byť zablokované na základe nastavenia voľby "Určovanie ceny pri nákupe a predaji" v konfigurácií skladu. Ďalej sa ešte určí počet predaných kusov. Túto činnosť zopakujeme pre celý predávaný sortiment. Program priebežne zobrazuje sumu predaného tovaru v ľavom hornom rohu obrazovky. Určovanie predávaného sortimentu ukončíme klávesou F7. Tým sa vrátime do zoznamu skladov, a ak si vyberieme ďalší, tak predávame výrobky z neho. Ak už nechceme predávať z ďalších skladov, tak znovu stlačíme klávesu F7 a výber je ukončený.


Vrátime sa späť do formuláru faktúry, kde v hornej časti obrazovky sa zobrazuje priebežná hodnota faktúry. Hore popísaný postup zopakujeme pre ďalšie položky faktúrované odberateľovi.


Ukončenie zadávania novej vyšlej faktúry vykonáme stlačením CTRL+End.


Zapísané údaje sa spracujú do podoby faktúry pre tlač a zostava sa nám objaví na obrazovke. Ak bol aj výdaj zo skladu, tak na ďalšej strane tlačovej zostavy je výdajka zo skladu v tvare štandardného tlačiva. Môžeme si ju vytlačiť a potom ukončiť prezeranie stlačením kláves CTRL+W.

Na záver dostaneme veľmi dôležitú otázku :
 


Ak odpovieme NIE, tak sme počítač použili len ako písací stroj, inak zadané údaje budú zapísané do príslušných evidencií.